Regndrama på MotoGP i Tjeckien

Marc Marques gjorde ett taktiskt byte till slicks i rättan tid och blev oslagbar.Valentino Rossi körde bra, men räknade med regn, bytte till slicks för sent.Dani Pedrosa tog sin hundrafemtioende pallplats.Väderguden var nådig mot de tre på prispallen.

Det blev en dramatisk början på andra delen av MotoGP-säsongen nu efter sommaruppehållet. Tätstriden i kungaklassen har varit oerhört jämn och bara några få poäng skilde de första fyra åt inför Tjeckiens GP på Brno. Vädrets makter skulle spela en avgörande roll i ett drama som komatt bli oerhört spännande.

Text: Hugo Nordström, foto: motogp.com

Marc Marquez (Repsol Honda Team) gjorde en vild dragning i Tjeckiens MotoGP, som startades på regndäck med en snabbt upptorkande bana – vilket innebar perfekta förutsättningar för ett taktiskt mästerdrag, för den som är villig att spela ett högt spel. Och detta är exakt vad nummer 93 lyckades med. Segern blev hans andra i rad, och ökade hans ledning i totaltabellen ytterligare. Marquez teamkompis Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) lyckades efter en imponerande prestation ta en andraplats, vilket innebar att han för 150:e gången stod på prispallen. Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP) lyckades ta tredjeplatsen efter en aktningsvärd klättring upp genom fältet, och därmed begränsa skadan som detta lopp hade kunnat innebära och behålla sin andraplats totalt i mästerskapet.

På en genomblöt bana placerade sig Marquez i ledningen efter att starten gått, men en bra start från Jorge Lorenzo (Ducati Team) gav honom en tillräckligt fördelaktig position för att putta ner Marquez till en andraplats redan under första varvet. Andrea Dovizioso (Ducati Team) tog hand om tredjeplatsen, medan Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) med knapp marginal lyckades komma segrande ur den första kampen om fjärdeplatsen.

Redan när Lorenzo började dra ifrån de andra och Rossi lyckades köra om både Dovizioso och Marquez för att ta andraplatsen, hade banan börjat torka upp. Marquez som valt mjuka regndäck tappade placeringar och dök sedan in i depån för att vara den första att byta till slicks – ett riskfyllt beslut som till en början innebar att han behövde kämpa med de omönstrade däcken på det fortfarande blöta underlaget.

Under tiden jagade Rossi ikapp Lorenzo, innan även Lorenzo gick in i depån för att byta däck, liksom många andra i frontgruppen gjorde när banan bara blev torrare och torrare. Allt eftersom detta skedde började Marquez klättra i placeringarna med hiskelig fart. Det verkade som att han hade spelat ut sin hand perfekt: när kortleken blandades om tog det inte lång tid innan han intog ledning. Att hans beslut att tidigt besöka depån var ett mästerdrag, råder det inget tvivel om när dammet lagt sig och avståndet till nästa förare var omkring 20 sekunder.

Lorenzo, å andra sidan, hade problem att komma ur depån medan förare omkring honom – inklusive Viñales – forsade ut. Rossi och Dovizioso höll sig kvar ute på regndäck en längre tid i hopp om regn som aldrig kom, innan även de tillsammans körde in i depå för byte till omönstrade däck – slicks.

Viñales bröt sig loss från mittengruppen och började långsamt minska avståndet till gruppen som var framför honom. Genom att sedan besegra dem en efter en, lyckades han kämpa sig förbi Cal Crutchlow (LCR Honda), Danilo Petrucci (Octo Pramac Racing) och Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) och förtjäna sig lite andrum omkring sex sekunder efter Pedrosa. Pedrosa lyckades minska avståndet mellan sig själv och Marquez med flera sekunder, och säkrade sin andraplats. Längre bak hade Dovizioso ett enkelt uppdrag: efter att både han och Rossi kört in i depån sent, behövde italienaren stanna så nära sin landsfrände som möjligt. Nära vad gäller poäng i mästerskapet, lyckades ”DesmoDovi” undvika tämligen mycket skada genom att hålla sig tillräckligt nära Rossi, som dock hade övertaget.

Med Cal Crutchlow som siste man mellan ”Doktorn” och sin lagkamrat Viñales medan de närmade sig de fyra första förarna, höll Rossi huvudet kallt och kämpade sig envist fram – för att till slut jaka ikapp britten och lyckas komma förbi honom på det sista varvet. Dovizioso följde nummer 35 in i mål och tog sjätteplatsen.

Petrucci intog en stabil sjundeplats efter att ha förlorat lite momentum i loppets senare skeden, före Aleix Espargaro efter att denne flyttades ner tre placeringar som straff för en farlig ivägsläppning från depån. Aleixs bror Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing) kom in på en niondeplats, bara två tiondelars sekund efter sin äldre bror – en imponerande insats i ett tufft race som bringade några stabila poäng till den Österrikiska fabriken.

Jorge Lorenzo, efter att ha lett tävlingen under dess inledande skeden, fann sin försenade utfart ur depån kostsam. Den femfaldiga världsmästaren gjorde dock en stark comeback, och kämpade sig till en femtondeplats. 

Nästa tävling kommer vara uppmuntrade för Lorenzo och Ducati-teamet, när MotoGP flyttar till Österrike – och en bana som passar ”Desmosedici” som ingen annan. Och trots Marquez dominans i Brno, är sista ordet inte sagt: Viñales, Rossi, Dovizioso och Pedrosa är inte långt bakom och kommer med största säkerhet kämpa hårt för att hindra Marquez från att ta hem totalsegern i MotoGP.

Nästa MotoGP körs om en vecka (den 13 augusti) på Red Bull Ring i Spielberg i Österrike.

Pos. poäng Num. förare Nation Team märke Km/h Time/Gap
1 25 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 161.1 44’15.974
2 20 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 160.3 +12.438
3 16 25 Maverick VIÑALES SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 160.0 +18.135
4 13 46 Valentino ROSSI ITA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 159.8 +20.466
5 11 35 Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda Honda 159.8 +20.892
6 10 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 159.7 +23.259
7 9 9 Danilo PETRUCCI ITA OCTO Pramac Racing Ducati 159.6 +24.079
8 8 41 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 159.2 +30.559
9 7 44 Pol ESPARGARO SPA Red Bull KTM Factory Racing KTM 159.2 +30.754
10 6 94 Jonas FOLGER GER Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 159.1 +33.236
11 5 42 Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 159.1 +33.290
12 4 5 Johann ZARCO FRA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 159.0 +34.595
13 3 17 Karel ABRAHAM CZE Pull&Bear Aspar Team Ducati 159.0 +34.697
14 2 43 Jack MILLER AUS EG 0,0 Marc VDS Honda 158.8 +38.062
15 1 99 Jorge LORENZO SPA Ducati Team Ducati 158.7 +40.100
16 45 Scott REDDING GBR OCTO Pramac Racing Ducati 158.4 +44.376
17 53 Tito RABAT SPA EG 0,0 Marc VDS Honda 158.4 +45.454
18 22 Sam LOWES GBR Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 157.9 +53.976
19 29 Andrea IANNONE ITA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 156.2 +1’23.346
20 8 Hector BARBERA SPA Reale Avintia Racing Ducati 149.0 1 varv
Ej fullföljt loppet
38 Bradley SMITH GBR Red Bull KTM Factory Racing KTM 157.4 2 varv
76 Loris BAZ FRA Reale Avintia Racing Ducati 156.7 7 varv
19 Alvaro BAUTISTA SPA Pull&Bear Aspar Team Ducati 154.0 10 varv