Moto2 powered by Triumph

Under tävlingarna som pågår som bäst på Autodromo del Mugello i Italien annonserades att brittiska Triumph har utsetts till officiell leverantör av motorerna för Moto2 från och med säsongen 2019.

Triumph har skrivit på ett treårskontrakt med Dorna – som har de kommersiella rättigheterna till MotoGP – för att tillhandahålla en speciell racetrimmad 765-kubiks trecylindrig Triumph-motor baserad på motorn i nya 2017 års modell av Triumph Street Triple.

Den nya motorn är en kraftig uppdatering av den racevinnande Daytona 675R-motor som har suttit i vinnande supersporthojar på Isle of Man TT, Daytona 200 och i brittiska supersporttävlingar under 2014 och 2015.

Basen är som sagt den trecylindriga 765-kubiksmotorn från Street Triple RS och motorn får följande uppdateringar för Moto2:

  • Modifierad topp med omgjorda insugs- och avgasportar för optimalt flöde.
  • Titanium-ventiler och hårdare ventilfjädrar för ökat maxvarvtal.
  • En ny svagare racegenerator med lägre massa.
  • Högre utväxling på ettans växel.
  • En raceanpassad slirkoppling som kommer att vara justerbar.
  • En special race-ECU (elektronisk styrenhet).
  • Omgjorda motorkåpor för minskad bredd.
  • En modifierad oljesump.

Triumphs 765-kubiks Moto2-motor har utvecklats ytterligare för att kunna andas bättre och varva högre än produktionshojen, vilket ökar prestandan generellt. Även andra ändringar har gjorts för att anpassa motorn för racing.

Paul Stroud, som är ”Chief Commercial Officer” för Triumph Motorcycles, kommenterar: “Det här är ett speciellt ögonblick för Triumph som inleder ett nytt spännande kapitel till vår 110-åriga racinghistoria och bygger vidare på vår i TT och Supersport så framgångsrika trecylindriga motor. Vi ser fram emot ett långt och spännande samarbete med Dorna och Moto2-teamen, förarna och fansen.”

Carmelo Ezpeleta, som är ”Chief Executive Officer” på Dorna lägger till: “Det ska bli spännande att arbeta med en av världens mest ikoniska motorcykelmärken. Triumphs trecylindriga motorer är välkända för sin starka, jämna effektkurva med gott om vrid och de har haft stora framgångar på racerbanan, vilket gör dem till ett idealiskt val för Moto2-serien. Vi ser fram emot 2019 års säsong och början på en ny generation i Moto2 i samarbetet med Triumph.”

Herve Poncharal, som är President i IRTA, konstaterade: “Moto2 är viktig för att lyfta upp unga talanger till MotoGP, och vi ser många toppförare i MotoGP som alla har kommit upp via de mindre klasserna. Att Triumph nu kliver in som motorleverantör, liksom att vi får nya ECU i mellanklassen, markerar starten på en ny era som säkert kommer att bli en viktigt steg i utvecklingen, och säkrar Moto2 som den optimala klassen på väg upp till MotoGP.”

Trevor Morris, som är ”Technical Director” i ExternPro, som kommer att vara ansvariga för den slutliga prepareringen av motorerna för racingen kommenterar: “Det är otroligt spännande att arbeta tillsammans med ikoniska Triumph för att förse Moto2-serien med motorer. Jag har länge varit ett fan av trippeln, dess unika karaktär och prestanda kommer att säkra en framtida framgång för serien.”

Julian Simon, som vann 125 VM år 2009, och är en erfaren Moto2-testförare, har varit inblandad i utvecklingen av motorerna och i testerna på Aragon. Han berättar: “Motorn känns stark och imponerar speciellt i mellanregistret. Den har en mycket direkt och kontrollerbar känsla mellan gashandtaget och bakhjulet. Generellt känns motorn mycket bra och motorn uppvisar redan en stor potential.”