Motorrad tar A2-körkort

Rita och Hugo sprudlar av entusiasm efter den första körlektionen för A2-körkortet.

Motorrad inleder nu en serie om hur två ungdomar i 20-årsåldern – Rita och Hugo – tar sitt första motorcykelkörkort, i klassen A2. Den motorcykel vi främst kommer att använda i den här artikelserien är en Yamaha MT-07 som strypts till A2, det innebär att maxeffekten sänkts från 75 till 48 hästkrafter, något som främst märks i övre delen av registret och inte i det varvtalsområde man normalt kör, speciellt som nybörjare.

Reportagen kommer givetvis att handla om hur de upplever de olika momenten i utbildningen och de olika proven och slutligen själva uppkörningen. Men vi kommer också att prova olika körkläder och intercom med mera som behövs under utbildningen. Vi kommer också att prova en del alternativa A2-motorcyklar och beskriva hur eleverna upplever skillnaderna. Motorrads chefredaktör Gerry Nordström kommer själv att vara handledare och vi kan rapportera att första inledande körlektionen nu är avklarad med bra resultat.


Vilka regler gäller för A2-behörighet?

A2 – Mellanstor motorcykel
Med körkortsbehörigheten A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar där motorn har en nettoeffekt på högst 35 kilowatt (kW) och förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.


Det betyder i klartext att cykeln får ha en maxeffekt av 48 hästkrafter om tjänstevikten överstiger 175 kilo. Vår MT-07 har tjänstevikten 182 kilo och får därmed ha 35 kW eller 48 hästkrafters effekt i A2-utförande (i fulleffektsutförande har den 75 hästar).


Övningsköra med mellanstor motorcykel
För att få övningsköra med mellanstor motorcykel måste eleven ha ett körkortstillstånd och ska ha fyllt 17 år och 6 månader.

Om man vill övningsköra privat måste man ha en godkänd handledare. Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får denne bara övningsköra med en elev i taget. Vid övningskörning måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen. Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.


Det som krävs för att börja övningsköra måste eleverna alltså ordna ett körkortstillstånd som beställs på Transportstyrelsens hemsida den kompletteras med en synundersökning som sker hos en vanlig optiker. Sker övningskörningen privat behövs en handledare som behöver ett Handledarskap som också beställs på Transportstyrelsens hemsida. Sedan behöver eleven en övningskörningsskylt på hojen, eller som en speciell väst som säljs hos din lokale mc-handlare, exempelvis MC-Varuhuset i Stockholm som ligger nära oss, eller på nätet, exempelvis hos Biltema.


Vi kommer att berätta om hur körkortsutbildningen framskrider både här på webben och i kommande nummer av Motorrad. Kolla under menyn Reportage och A2-körkort.