Provkörningsresa: Offroadhojar i Dalarna

Dalarna – Ett grusvägs-Mekka

Linus tar med sig polarna ut i obygden för lite grusbus med ­olika typer av offroadhojar. Samtidigt en provkörning av ­olika motorcykeltyper, på ursvensk mark. Är störst alltid bäst?

Duger Africa Twin till riktigt grusbus frågar jag mig medan vi tuffar iväg från stugan i Säfsens Stugby.
Våra hojar uppradade framför stugbyn i Säfsen.
Husqvarna 701 Enduro hänger gärna på när det ska busas genom en vattenpöl.
Magnus håller förar-briefing uppe på Solbergets topp. Deltagarna skiner ikapp med solen och humöret är på topp. Bedårande utsikt!
Den gamla järnvägsbron över Västerdalälven, snyggt fotoobjekt.
En legends återkomst! Den stora Hondan imponerar med ett lättkört lugn och tonvis med förtroende. Automatlåda eller inte, din förartyp får avgöra.
Man tager vad man haver, vägräcket blev en utmärkt mekpall när framhjulspunkan var ett faktum.
Honda CFR 1000-L Africa Twin. Bejublad comeback av en tidlös klassiker. Automatlåda som tillval.
Punka förstås, medan vi dividerade om vem som skulle få åka bakpå plockade vår guide Magnus lugnt fram en extraslang och däckjärn, vips så var det löst!
Att man kan ha så kul med en cykelpump, Lars och Fredrik garvar ikapp!
Linus Bankler har kört mycket enduro och massvis med grubus. Kör helst fort och rakt fram utan krångliga kurvor!
KTM EXC-F 500 Six Days (2017). Helt ny modell med traction control, map switch och massor av körglädje!
Joakim Danielsson, kan köra allt, överallt. Mångårig erfarenhet av grusbus och ett par säsonger i Supermoto SM i bagaget.
Mikael Pettersson, lugn och sansad med ett stort hjärta och förbluffande snabb utan att det syns.
Lars Ask, nybliven jubilar och anledningen till att resan blev av. Snabb på det mesta men gillar mest att sladda runt på grus.
Jessica Bankler, stor offroadbakgrund med bland annat två säsonger i enduro SM.
Fredrik Fehler, grym endurobalansör med smak för tajta skogar. Gillar äventyrsenduro och har ett par tävlingar i Rumänien i ryggsäcken.
Mikael Karlsson, en glad skit med brutalt tung högerhand. Dansar runt med sin stora 1190 som det vore en 125:a.
Husqvarna 701 Enduro (2016). Fornsvensken på rejäl frammarsch. Till 2017 dessutom Euro4-uppdaterad med ytterligare 7 hästkrafter!
KTM 1190 Adventure R (2016). Sista året som 1190, till 2017 ersatt av 1290 Super Adventure R

Långt upp i ingenstans, nästan bara träd så långt ögat når. Härlig utsikt, glest på folk, nästan bilfritt. Vad gör vi i den här djungeln? Mitt i skidorten utan snö? För att vi älskar grusvägar! Och här i skogarna runt Säfsen och Fredriksberg finns dem i tiotusentals kilometer. Motorrad har denna gång samlat på sig en brokig skara offroadhojar med en lika brokig skara förare för att jämföra och se vilken som är den optimala grusdräparen. Bränsleförbrukning, packning, passagerare och andra vardagliga egenskaper bryr vi oss inte över denna gång. På ena skalan har vi de riktigt stora äventyrshojarna, denna gång representerade av nya Honda CRF 1000L Africa Twin, gånger två, samt KTM 1190 Adventure R. I andra änden hittar vi de små lätta endurohojarna, KTM ställer upp med helt nya 500 EXC-F Six Days. Full med eloxerat ögongodis och nyttiga tillbehör. Som en gyllene medelväg och kanske ultimat enda-hoj, stoltserar Husqvarna med sin 701 Enduro. Exil-svensken, här fullsmetad med fina tillbehör, vinner direkt posör-ronden, supersnygg.

Läs provkörningen i Motorrad nr 2, ute nu!