Provkörning: KTM Super Duke R

Den nya besten levererar. Helt klart gjorde den gamla det också, men nu lyfter vi nivån ytterligare ett snäppVi kör också Race-versionen med hårdare racesadel och Akrapovic- dämpare. Den har fått ”Trac-Pack” som är ett mer avancerat styrprogram, med fler möjligheter, inklusive ”launch-control”KTM 1290 Super Duke R finns också med orange ram och hjul, och vita kåporFackverksramen i rundrör av stål är lättare än förut. Man visar bakramen helt öppet. Enkelsvingen är i aluminiumJusterbart styre ger möjlighet till anpassning för förare av olika längd och smak. Backspeglarna är klara i alla lägenDen stora V-twinnen levererar hela 177 hästar, jämfört med 173 tidigare! Den ökade prestandan märks

En brutal dans med odjuret!

Den nya besten levererar. Helt klart gjorde den gamla det också, men nu lyfter vi nivån ytterligare ett snäpp. Janne har varit över till Qatar för att köra den uppdaterade Super Duke på Losail-banan. Det gick hett till! Både på och utanför racerbanan, besten kan och vill så mycket mer!

Trots att man presenterade en vild best i form av Super Duke R för tre år sedan är det nu dags för uppdatering. Insugsventiler av titan och fyra hästar till. Elektroniken har också uppdaterats även om körlägena är samma; Sport, Street och Rain. Samma greppkontroll finns på plats, samt kurv-ABS som också fjolårsmodellen hade. Nu finns det dock också ett ”track mode”, för injustering av de mer extrema prestanda vid bankörning, dessutom finns en snabbväxel som fungerar både vid upp- och nedväxling utan koppling. TFT-instrumentering med smartphonekoppling tillhör också nyheterna. Styret är bredare och sitter längre ned, vilket ger en sportigare körställning. Strålkastaren har nu LED-teknik, med stora varselljus på sidan. Fackverksramen är ny och bakramen är helt exponerad, vilket ger en annorlunda look.

Läs hela provkörningen i nya Motorrad nr 2, ute nu!