Provkörning KTM 1290 Super Adventure S

Nya KTM 1290 Super Adventure S, är en stor offroadtourer där fokus ligger på komfort; att köra långt, med packning och passagerare.Den flytande upphängningen av packväskorna ska förhindra stabilitetsproblem i höga farter. Systemet har testats på Idiada.Kåpglaset är justerbart i höjdled, vilket kan göras under färd. Den speciella formen hos positionsljuset med LED- lampor sägs vara tagen från en staty i Salzburg.Nya KTM 1290 Super Adventure är fullmatad med finesser och har massor av elektronik, nöjer man sig inte med det finns massor av extra godis i Power Parts-katalogen.Alla val av körprogram och andra inställningar görs i menyer med knappar på styret. Allt är logiskt utformat.Den elektroniskt styrda ”Skyhookfjädringen” justeras automatiskt under färd och ser till att hela tiden hålla cykeln i balans.Ett nyckellöst system är standard och tanklocket kan öppnas en kort tid efter att tändningen stängts av.Den nya TFT-instrumenteringen sätter en ny standard och skapar ett svårt habegär.Motorn skjuter på rejält och går gärna upp på bakhjulet vid gaspådrag, speciellt i sport-läget. Då är styrdämparen bra att ha.

Ljusstarkt

Den stora offroadklassen är högintressant för många tillverkare och nu uppdaterar KTM sin 1290 Super Adventure med ny LED-strålkastare, ny TFT- instrumentering och en hel rad finesser.

Ljuskäglan dansar över vägbanan. Gas, broms, sväng in. Gång på gång på gång, något som snart skapar en surrealistisk overklighetskänsla. Vi är ute i mörkret för att prova den nya, riktigt ljusstarka, LED-strålkastaren på nya 1290 Super Adventure S. Och visst fungerar den bra. I kurvorna tänds dessutom kurvljusen upp för att lysa mer in i svängen. Här ser man tydligt att det ibland sprutar något vitt damm om framförvarande hojars bakhjul, är det frost? Instrumenteringen varnar för halkrisk, då temperaturen krupit ner mot nollan. Nej vi kommer fram till att det ”bara” är salt.

Föråkaren kastar sig in i nästa parti med en dödsföraktande beslutsamhet och kallsvetten droppar ner i pannan, trots att det är isande kallt. Plötsligt dyker ett bländande möte upp ur mörkret och jag viker instinktivt åt sidan, undan från det inslagna spåret som skulle skurit lite i kurvan för att vinna mark. Det sunda förnuftet säger att vi borde slå av lite på tempot, men man vill ju inte gärna bli efter…

Läs hela provkörningen i nya Motorrad nr 2, ute nu!