Provkörning Honda CRF 450 R/RX

Honda har nu tagit fram en helt ny crosshoj för MX1 och en variant för enduro – CRF 450 R och CRF 450 RX.
Crossbanan hade inga riktiga högfartspartier men visst imponerade motorn stort med sin härligt grymma kraft!
Fredrik ser nöjd ut. Förmodligen för att Motorrads nya crosskläder färgmatchar nya Honda CRF 450 R och att den går som kulor och krut.
Fredrik provar CRF 450 RX i endurospåret.
Den nya motorn har fortfarande enkelkamstopp men nu påverkas insugsventilen via en kamsläpa, istället för som tidigare direkt av kammen.
Luftvägarna är så raka som möjligt, ända från luftfiltret och in i förbränningsrummet.
Fram bromsar en 260 mm vågig skiva med tvåkolvsok.

Full fart, mer kraft!

Ta starten med mer kräm i motorn! Honda har nu släppt sina helt nya 450-modeller för både moto cross och enduro. Motorrads Didi Lacher och Fredrik Lundgren har provkört.

Under de senaste åren har Honda effektmässigt legat efter flera av sina konkurrenter. Sådant straffar sig! I motocross är det viktigt att ta starten – att göra en ”hole shot”! Honda har nämligen räknat ut att i 80 procent av tävlingarna är det den förare som tar starten i MXGP och sedan leder efter ett varv, som till slut vinner eller kommer tvåa i heatet. Det är en bra anledning till att ha en stark motor med kompromisslös acceleration. Därför har Honda nu tagit fram en helt ny crosshoj för MX1 och en variant för enduro – CRF 450 R och CRF 450 RX. Det här är femte generationens CRF 450 R, sedan starten år 2002. Honda uppger inga siffror för effekt eller vridmoment men de hävdar att deras nya motor ska ha fått inte mindre än elva procent fler hästkrafter (vilket motsvarar ungefär sju extra hästar) i toppeffekt! Detta ska, enligt Honda, innebära att man ligger en hojlängd före i acceleration efter 30 meter! Detta kräver förstås att man har optimalt grepp för bakdäcket. Ändrad tyngd punktsfördelning bakåt och neråt ger mer tryck på bakdäcket men minskar samtidigt risken för framhjulslyft. Nya CRF 450 R har inte launch control, utan här är det full mutter som gäller – en riktig killer i starten, men ändå lättkörd ute på banan!

Läs provkörningen i Motorrad nr 2, ute nu!