Provkörning av Yamaha MT-10 SP 

När sport förenas med funktion och råa muskler med modern skönhet, då är förutsättningarna stora att resultatet ska bli lyckat.
Medan R1 gör sig bäst på bana är MT‑10 mer lämpad för inspirerande körning på landsväg och i stadstrafik.
Den kaxiga fronten känns igen på sina små strålkastare och futuristiska design.
SP-versionens LCD-displayen är en manövercentral, varifrån all information styrs och övervakas!
Även en komfortsadel och två smidiga halvhårda packväskor ingår i Tourer Edition-satsen.
På öhlinsgaffelns nederben sitter radiellt monterade fyrkolvs­ok med optimalt bett.
MT-10 SP har Öhlins elektroniska fjädring både fram och bak. Du kan ställa in allt själv!
Den urstarka motorn i kombination med en fulltankad vikt på 210 kilo ger explosiva prestanda.
Vid sidan av ordinarie MT-10 och MT-10 SP, kan man också få Tourer Edition (mot tillägg) för komfortabla landsvägsturer.

Den mörka sidan av Japan

Det är så Yamaha precenterar sitt MT-koncept. Top-of-the-line i serien är MT-10, som introducerades förra året. Nu har MT-10 utökats med den kaxiga värstingenmodellen SP. När sport förenas med funktion och råa muskler med modern skönhet, då är förutsättningarna stora att resultatet ska bli lyckat.

Text: Fredrik Lundgren; foto: Yamaha

När MT-familjens urmoder MT-01 presenterades så var det i Kapstaden på Sydafrikas soliga sydvästspets. Jag var där då och fascinerades av denna brutalt uppstudsiga nakna muskelshojs kompromisslöshet. Nu, tolv år senare, är jag tillbaka här. Nu är det provkörning av den mycket populära MT-familjens senaste tillskott som står på programmet – MT-10 SP.
Även om jag var stormförtjust i Yamaha MT-01 blev den aldrig någon försäljningssuccé, den var förmodligen för extrem och för tidigt ute med sitt tuffa och kompromisslösa koncept. Plus att den var förhållandevis dyr. Den producerades från 2005 fram till 2012. Däremot har flera efterföljande MT-hojar blivit framgångar, både när det gäller omdömen i pressen och i försäljningsstatistiken. På modellprogrammet finns i Sverige nu MT-125, MT-03, MT-07, MT-09 samt sedan förra året MT-10.
”The dark side of Japan” är en slogan som kom i samband med att den trecylindriga MT-09 hade premiär till 2014 års säsong. Med den vill Yamaha visa att japaner inte behöver vara så slätkammade och insmickrande, även de kan sticka ut… det finns en mörk sida även i det japanska mönstersamhället! I reklamfilmerna kör en svartklädd förare med mörkt visir genom storstadens nattrafik. Det enda som lyser upp är neonskyltar och den tuffa hojens strålkastare…
Här och nu lyser solen från en klarblå himmel. Temperaturen i skuggan är 36 grader. Havsbrisen doftar salt och fåglarna kvittrar. En mörk sida känns avlägsen…
Jag sätter mig tillrätta på den hårda sadeln, lutar mig fram mot det relativt smala styret, slår eld i den fyrcylindriga spisen, trampar i ettan och skjuter iväg ut på den slingrande vägen. Trycket i accelerationen är massivt, ja, hela hojen inger ett massivt intryck. Massivt i positiv bemärkelse. Yamaha MT-10 SP är inte tung eller trögsvängd, utan tvärtom, men massiv i framtoningen. Även mitt på dagen är det här; the dark side of Japan – nu i version 2.0!
Nu ska jag till att börja med göra klart en sak; MT-10 är inte en naken R1!  =>


Läs mer i Motorrad nr 4 som ligger ute nu!

Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300.