Efterlängtad comeback!

Provkörning av KTM 690 SMC R och KTM 690 Enduro R, Portugal 2019-02-02

När de Österrikiska ägarna till KTM och Husqvarna mer eller mindre överlät det så populära konceptet med KTM 690 SMC R och Enduro R till Husqvarna år 2016 med modellerna Husqvarna 701 Supermoto och Enduro så var det många som höjde på ögonbrynen. Husqvarna har alltså under de senaste tre åren varit själva med sina två syskonpar.

Men nu är det slut med det. KTM kommer till 2019 tillbaks med rejält uppdaterade 690 SMC R och Enduro R. Motorrads testförare Lars Bosson var vid Algarve-kusten i södra Portugal i helgen och provkörde återvändarna hos KTM.

Förutom mer effekt och vrid i motorerna så har årets modeller av KTM 690 SMC R och Enduro R bättre svängradie än sina föregångare då man gjort ramen smalare framtill. De har fått en ansiktslyftning utseendemässigt då hojarna blivit mer anpassade att minska vindmotståndet, dubbelverkande quickshifter för snabba upp och nedväxlingar utan att behöva använda kopplingen, plus en del andra förändringar som vi återkommer till vid provkörningsartikeln i tidningen som kommer senare.

Den riktigt stora nyheten är dock elektroniken som tillkommit i årets modeller. Förutom avancerade ABS-system så är 690-hojarna nu utrustade med traction control med två olika val: gata/sport respektive gata/enduro. Traction controlen kommer med olika settings för SMC R och Enduro R då enduromodellen tillåter mer hjulspinn för att kunna fungera bra på halt underlag. Båda systemen fungerar utmärkt men för den som vill överlåta säkerheten till föraren så går det lätt att koppla ur både ABS och traction control. Tror dock inte att så många kommer att göra det. Jag har alltid varit skeptisk till support i form av elektroniska hjälpmedel men nu är systemen så avancerade att till och med avancerade förare har riktigt kul.

Läs hela provkörningen i Motorrad nr 3, ute den 14 mars!