Test av Sportdäck!

Hypersport, vi jagar sekunder och tiondelar på den allra högsta nivån. Samtidigt menar tillverkarna att: Vardagskörning – det kan de här däcken också! Alltså fram med vattnet, ut på banan och testa. Ett däcktest med överraskande resultat.  Läs hela testet här =>

Test av: Continental Race Attack Comp. Endurance, Dunlop Sportsmart TT, Michelin Power RS,
Pirelli Diablo Rosso Corsa II

Tvåhundra… Makalöst, vem hade trott det för några år sedan, att det skulle komma dithän. Det första testet av sportdäck i Motorrad – eller som det lite provocerande heter här ovan: Hypersport – med bakdäck i dimensionen 200/55. Naturligtvis förstod alla att konkurrensen och upprustningen i Superbike så småningom skulle leda till en motsvarande ökning av däckdimensionerna. Men det hela har bara lite att göra med prestige, framför­allt beror ökningen på tekniska orsaker.
I slutändan gäller det att få ner den vansinniga kraften i 200-hästarsmaskinerna i ­asfalten på ett så effektivt sätt som möjligt. Och vi vet ju alla så väl hur liten del av däcket som är i kontakt med underlaget. Med däck i 200-bredd kan man därför utgå från att denna yta nu förstoras en aning och därmed kommer att kunna erbjuda mer grepp. Å andra sidan har 190-däck hanterbarhetsfördelar till vardags, men denna diskussion fördes redan vid övergången från 180- till 190-däck, precis som när vi gick från 160- till 180-däck.
Parallellt med 200-däcken har även en ny typ av däck kommit ut på marknaden. ­Ultrastabila tävlingsdäck, men som även ska kunna erbjuda goda prestanda för vardagsbruk på landsväg och i dåligt väder. Denna kategori är alltså även den en nyhet i detta jämförelsetest.
Intressant är framförallt däckens uppbyggnad. En femtio-femtio-blandning så att säga – en bra balans för landsväg och tävlingsbana. Det låter lite vågat, men kanske kommer det att ge en extra krydda åt saker och ting. I det senaste testet av touringdäck blev ju resultatet väldigt jämnt. Dessutom har touring- och sportdäck utvecklats till att bli ganska lika varandra, hypersportdäcken skulle här kunna bryta ny mark, och ta igen det sportdäcken med tiden förlorat på grund av utvecklingen till allrounddäck.
Ännu är testfältet översiktligt: Continental, Dunlop och Pirelli ställer upp med sina 50/50-blandningar. Som referens har vi segraren från tävlingsbanetestet 2017, Michelin Power RS, med i testet. Låt spelet börja…

Läs hela testet nedan =>

Klicka på bilden nedan för att läsa testet i helskämsläge.