BMW Shift Cam


BMW visar på sin presskonferens upp redan avtäckta R1250 GS och R1250 RT. Den nya Boxern på 134 hästar har som största tekniska nyhet ett variabelt kamaxelsystem som garanterar hög toppeffekt med ett bibehållet fett vridmoment.

Annons

Kawasaki performance promise


Kawa visar till 2019 upp tre nya versioner av ZX-10R i olika utrustningsgrad. 203 hästkrafter och hela 210 hästar med full Ram Air effekt. Med Jonathan Rea som nybliven superbikevärldsmästare för fjärde gången kan vi lova att Kawas nya ZX-10 är en riktig läckerbit.

Vidare visar man upp en uppdaterad H2 Carbon. På Läs mer

Joyvolution 2019

Ducati Scrambler 2019

Ducati kickar igång Intermot 2019 med att presentera tre nya Scramblers med 803 kubiksmotorn. Ducatis VD Claudio Domenicali trädde upp på scenen och avtäckte tre nya hojar. Andra generationens Scrambler och Ducati har läge att vara nöjda med över 55.000 sålda över de senaste fyra åren.

Läs mer

Indian FTR 1200!


På plats i Köln har vi just bevittnat världspremiären av splitternya Indian FTR 1200.

Hela världen togs med storm i våras då det anrika amerikanska märket presenterade prototypen, baserad på Scout 1200. Succén var ett faktum och man anade rätt snart att en produktionsvariant var i antågande. Läs mer

Ett litet äventyr

KTM 390 Adventure – en attraktiv liten offroadtourer, vars teknik kommer från fabrikens allt omfångsrikare modulsystem. Foto: BMH-Images

KTM 390 Adventure. KTM utökar äventyrsserien rejält. Förutom den redan aviserade 790 Adventure kommer nu också en smidig 390 ut på marknaden.
Läs mer

Motorrad kör Ränneslättsloppet

I helgen kördes det andra loppet i Svensk Enduroklassiker.

Motorrads Linus Bankler ställde åter upp och rapporterar inifrån tävlingen.

Det var länge sedan jag kände mig så här lugn innan en tävling. Hojen fixades iordning med ett nytt bakdäck och nya siffror klistrades på redan på onsdagskvällen och all utrustning är i topptrim. Hojen jag kör, GasGas 300 Enduro GP, har gått från klarhet till klarhet och vi trivs mycket bra tillsammans.
Den är lätt och fin med mycket bra fjädring och en motor som klarar av extremt låga varv utan att knorra, samtidigt som den varvar upp snabbt och lätt och bjuder på härlig körglädje. Läs mer

A2-körkortet – träna lågfartsbanan!

Min instruktör, Ola från Jarla Trafikskola, var väldigt lyhörd för min situation och gav mig en oerhört effektiv crash-course i lågfartsbanans konster.

Efter en tids semester, och därmed en tids paus från övningskörningen, återvänder vi till lågfartsbanan. Jag har nu under bara drygt en vecka kvar till uppkörningen, och har därmed en intensiv träningsperiod framför mig. Min handledare och jag förstår rätt tidigt att det är just lågfartsbanan som kommer utgöra den största utmaningen under detta intensiva skede. Vad gäller övriga delar av körningen känner jag mig relativt trygg. Manövreringen av hojen sitter sedan tidigare träningspass, och i och med bilkörkortet har jag sedan tidigare erfarenhet av körning i trafik. Även om det självklart finns mycket nytt att tänka på så som placering och kurvteknik så känns den delen hanterbar. För bromsningar och högfartsbanan lyckas jag tidigt få in en rätt bra teknik. Vi hade tagit en paus ifrån den när vi tränat mer körning i trafik, och att återvända till lågfartsbanan är inte direkt som att träffa en god gammal vän. Den bekantskapen som jag trodde jag hade fått med lågfartsbanan tidigare förstår jag nu var tämligen ytlig. Den stora majoriteten av min intensivträning inför uppkörningen kom därför att ägnas på lågfartsbanan. Läs mer

Test av Sportdäck!

Hypersport, vi jagar sekunder och tiondelar på den allra högsta nivån. Samtidigt menar tillverkarna att: Vardagskörning – det kan de här däcken också! Alltså fram med vattnet, ut på banan och testa. Ett däcktest med överraskande resultat.  Läs hela testet här =>

Test av: Continental Race Attack Comp. Endurance, Dunlop Sportsmart TT, Michelin Power RS,
Pirelli Diablo Rosso Corsa II

Tvåhundra… Makalöst, vem hade trott det för några år sedan, att det skulle komma dithän. Det första testet av sportdäck i Motorrad – eller som det lite provocerande heter här ovan: Hypersport – med bakdäck i dimensionen 200/55. Naturligtvis förstod alla att konkurrensen och upprustningen i Superbike så småningom skulle leda till en motsvarande ökning av däckdimensionerna. Men det hela har bara lite att göra med prestige, framför­allt beror ökningen på tekniska orsaker. Läs mer

A2-övningarna fortsätter


I vår serie om A2-körkortet följer vi två ungdomar som just nu övar för fullt inför uppkörningen.
Tid för provet är bokat och för ögonblicket handlar det främst om att få kontroll över den svåra lågfartsbanan där man ska krypköra mellan koner, ofta med fullt styrutslag.
Serien publiceras i varje nummer av Motorrad, och ännu mer i detalj här på webben. Kolla in Reportage och A2-körkortet på www.motorrad.se