Vi kör nya KTM 790 Duke


Motorrads chefredaktör har precis kört årets stora nyhet från KTM – 790 Duke – en hel dag på bergsvägarna i Gran Canaria och avslutat med hårdkörning på en testbana nere vid Maspalomas.

790 Duke som presenteras med mottot ”Cutting the Sharpest Lines” är aggressivt prissatt för att slå sig in i den storsäljande nakna mellanklassen med 130.000 sålda hojar i segmentet, varav 70% i Europa. En kategori av motorcyklar man tror kommer att växa ytterligare.

Med priset 96.900 kronor skjuter man givetvis in sig mot exempelvis Yamahas populära MT-09 i samma segment, som kostar 93.900 kronor.

Under framtagningen av den nya hojen har 250 personer varit inblandade som tillsammans lagt ner 110.000 mantimmar, man har testkört 604.800 kilometer i bänk, och testkört 900.000 kilometer på väg.

Den oerhört kompakta radtvåan levererar 105 hästar på topp i ett brett register med maximala 87 Newtonmeters vridmoment. Motortekniker Torsten berättar att man började med en V-twin, men att det inte gick att få den så kompakt som man ville. Låg sadelhöjd var viktigt, smal midja och en kompakt ramkonstruktion som ger en lätt, smidig, extremt hanterbar motorcykel. Motorn har en 75-graders vev som ger en tändföljd av 435 grader. Känslan är alltså som en V-twin, trots att det är en radtvåa.

Motorn ingår som en bärande del i ramen i rundrör av stål med en bakram av aluminium. Fram sitter en 43 millimeters WP-gaffel med 140 millimeters slag. Man valde 43 millimeter istället för 48 därför att ville ha lite mer flex för bättre känsla i den lättare hojen. Bakstötdämparen är speciellt framtagen för 790 Duke med en progressivt lindad fjäder. Början av slaget ger komfort, lite längre in de sportiga egenskaperna. Bakstötdämparen har justerbar förspänning.

Bromsarna är helt nya, framtagna av KTM i samarbete med en spansk bromstillverkare. 300 mm skivor fram och fyrkolvsok. 240 mm skiva bak och tvåkolvsok.

Tanken är att det här ska vara en hoj som fungerar för alla, utan att vara en banracer. Man är dock noga med att påpeka att det här är en KTM som tillverkats enligt mottot ”Ready to Race”.

Däcken är Maxxis Supermaxx ST, ett sporttouringdäck speciellt framtaget för 790 Duke. Däcket har goda våt- och kallegenskaper, och tål att gasas rätt hårt, vilket vi fick erfara under dagens körning.

Ett helt kit av elektroniska hjälpsystem rundar av presentationen av en motorcykel som uppenbarligen ger en hel del godis för pengarna. Traction Control, Motorslip regulation, Kurv ABS, Quickshift upp och ner, TFT-instrument, Supermoto ABS, olika körlägen, Launch Control.

Givetvis finns också en hel rad Power Parts för den som vill fräscha upp sin 790 Duke ytterligare.

Hur är den då att köra? Vi kan redan nu avslöja att KTM 790 Duke är en maskin som lockar till att man tar den där extra svängen på de roliga vägarna och när föraren kommer fram tar han garanterat av sig hjälmen med ett stort flin på läpparna!

Läs hela provkörningen i Motorrad nummer 5, som ligger ute den 24 april.

Missa inte heller Motorrad nummer 4, som kommer den 20 mars. Vi har precis lämnat den till tryck med en rad provkörningar av nya 2018-modeller: Harley-Davidson Sport Glide, Honda Gold Wing, KTM Freeride E-XC, Triumph Bonneville Speedmaster, Yamaha MT-07, Yamaha YZF-R1 samt M och superbikeracern. Vi testar också BMW R nineT mot Kawasaki Z 900 RS, långtest avslutning efter 5.000 mil av Honda Africa Twin, kör Michelins nya Road 5 med mera, med mera.

Kort videosnutt från den kurviga bergskörningen på Gran Canaria: