Vi kör nya KTM 125 Duke

Vår finske redaktör Janne Huhtala har varit och provkört nya KTM 125 Duke i Torino. Läs hans första intryck av den läckra 125-kubikaren.

En udda testbana uppe på Fiats fabriksbyggnad.

Framifrån ser den ut som 1290 Super Duke R. 125 Duke som presenterades redan 2011 får nu sin första större uppdatering. Utseendet har blivit klart aggressivare med inspiration från de större Duke-modellerna. Det mest uppenbara är det tvådelade LED-framljuset som tagits från 1290 Super Duken. Även instrumenteringen har influerats av de större modellerna, och det är en stor förg-TFT-skärm som har en automatisk färgjustering och påminner starkt om instrumenteringen hos de stora Adventure-hojarna. Tänk om man bara var 16 år igen, att välja motorcykel skulle vara så lätt.
Vid en snabb blick är det svårt att avgöra vilken storlek av motorcykel det handlar om. Självklart finns det fysiska skillnader mot den större 1290 Super Duken, men jämfört med 390 Duke och 690 Duke är utseendet ganska likt. Som 16-åring är det en viktig synpunkt vid valet av motorcykel.
Körställningen är rymligare än tidigare, då styret har flyttats framåt och fotpinnarna har flyttats bakåt, vilket ger mer plats för benen. Växellådan fungerar smidigt, vilket är bra då man ofta växlar både uppåt och nedåt för att den lilla motorn ska arbeta på optimalt varvtal. Ettans växel räcker bara upp till 40 km/h, tvåan som bäst upp till 57 blås och pressar man upp till rödmarkeringen på trean visar hastighetsmätaren 75 kilometer i timmen. Kör man i 5 000 varv på sexans växel visar hastighetsmätaren bara 55 kilometer. Maxeffekten hos den encylindriga motorn ligger uppe på höga 10 000 varv.

KTM 125 Duke får nu sin första uppdatering sedan introduktionen 2011.

Kopplingen kräver normal handkraft. KTM:s PASC-koppling har också en slirfunktion: lamellerna pressas hårdare ihop då motorn drar, och släpper på motsvarande sätt då man övergår till motorbroms och exempelvis växlar ner till en lägre växel.
KTM har förstått vilka egenskaper som är säljande för en 16-åring. Utseendet är lyckat, det finns tillräckligt med tekniska finesser och till råga på allt har man lyckats hålla priset i schack. Det borgar för en bra försäljning hos den yngre generationen motorcyklister.
Mer om KTM 125 Duke kommer i Motorrad nr 6, ute den 30 maj.