Vi kör nya Ducati Monster 821


Om en vecka presenterar Ducati fem 2018-nyhetera på EICMA-mässan i Milano – och vi har redan kört en av dem: På fantastiskt slingrande och ibland mycket ojämna vägar visade italienarnas nya Monster 821 oss vad den duger till.

De största förändringarna har dock skett på designfronten med en annorlunda framtoning, som följer formspråket på den senaste generationen av Monster 1200. Den smalare 16,5-liters tanken (en liter mindre än föregångarens) ger föraren god knäkontakt. För första gången i mellanklassen åtnjuter föraren en instrumentering som består av en snygg TFT-färgdisplay, självklart med möjlighet att välja info om – exempelvis det aktuella körprogrammet (Street, Touring eller Urban med 75 hästars effekt), Ducatins åttastegs greppkontrol och det valda ABS-programmet.

En smalare bakkuts på sadeln och en separat upphängning av förarens och passagerarens fotpinnar ger en mer sportig framtoning. Den dubbla ljuddämparen på höger sida har också fått en fräschare utformning, men effekten är oförändrad i jämförelse med den senaste versionen av Monster 821. Och de 109 hästar som V-twinnen levererar är varken för mycket eller för lite. Därför är M 821 både lättkörd för nya motorcykliter och rolig för de erfarna.

Monster 821 kommer i rött, gult och mattsvart. Priset är 123.900 kronor.

Du kan läsa hela provkörningen i Motorrad nr 1/2018 som ligger ute den 12 december.