Tutti Frutti

VI PRESENTERAR DE HETASTE NYHETERNA INFÖR MC-MÄSSAN I GÖTEBORG DEN 25-28 JANUARI:

Suzuki SV 650 X Tekniska data: Vattenkyld tvåcylindrig 90-graders V-motor, 645 cm³, 56 kW (76 hk) vid 8 500/min, 64 Nm vid 8 100/min, fackverksram av stål, fulltankad vikt 197 kg, tankrymd 13,8 liter, pris: 74 900 kr.

Suzuki kommer äntligen med en retro-inspirerad café-racer, även Lambretta försöker sig på en nystart med ett klassisk utseende, eldrivna Zero får ytterligare förlängd aktionsradie och kortare laddningstider, Indian lovar mer effekt och MV en förbättrad trecylindrig motor.

Suzuki SV 650 X
Knappt man kan tro det: Den enda nyheten från det tidigare så mäktiga Suzuki för 2018 är en café-racer-version av SV 650. Den behåller den 76 hästkrafter starka V-twinnen. Modifieringarna för X-versionen är: Strålkastarkåpa i retro-stil, ny utformning av sadeln och styrhalvor. I övrigt är fotpinnarna både för passagerare och förare svarta. Vad gäller vikten så bör den inte förändrats i någon större uträckning jämfört med en standard SV, med ungefär 197 kilo. Inte heller när det handlar om prislappen hamnar café-racern särskilt långt bort från SV:n – med 74 900 kronor. Som jämförelse: SV 650 kostar 69 900 kronor.

Lambretta V200 Special/Flex Tekniska data: Encylindrig, 169 cm³, 8,9 kW (12,1 hk) vid 7 500/min, 12,5 Nm vid 5 500/min, variomatic, tandrem, tankrymd 6,5 liter , hjulbas 1330 mm, däck­dimensioner 110/70-12 fram och 120/70-12 bak.

Lambretta V200 Special/Flex
Retro är inne – även när det gäller skotrar. Lambrettas V200 Special har i detta avseende inget behov av att snegla på Piaggios Vespa, utan kan med gott samvete titta tillbaka på den egna historien: Kantig strålkastare, snabelformad framskärm och kåpor som döljer den 1,2 millimeter tjocka skålformade plåtramen. 2018 är det meningen att V200 ska komma ut på marknaden. Med denna modell vill det gamla anrika skotermärket med leva upp igen som dotterbolag till den österrikiska KRS-gruppen. Den nya Lambrettan kommer att presenteras vid firandet av det tidigare Milano-baserade märkets 70:e födelsedag. Kåporna är enkla att byta ut, så att var och en kan beställa kåpor i passande färger och montera själv. Och för den som vill vara riktigt modern: Snygga kåpor i kolfiber finns det också.

Zero S och DS Tekniska data: Samma effekt, nytt batteri ZF14.4 för längre aktionsradie: Zero S och DS utvecklar 45 kW (60 hk), R-versionen 52 kW (69 hk). Offroad och Supermoto kommer med det lättare ZF7.2-­batteriet, 33 kW (44 hk).

Nytt från Zero inför 2018
Modellen i sig förändras inte av Zero inför 2018, men vad gäller kapacitet, aktionsradie och laddningstider finns det nyheter. Tre nya batterier kommer att ge en större aktionsradie: ZF14.4 är det största av dem. Tillsammans med tillsatsbatteriet vid namn Power Tank ZF3.6 finns 18 kWh till förfogande, vilket teoretiskt räcker för 359 kilometer – i stadstrafik. Den som sedan dockar med laddningsstationen Charge Tank Level 2 laddar fullt sex gånger fortare än tidigare. Om den inte finns tillgänglig kan ett andra laddningsaggregat, vilket finns för inbyggnad, i alla fall halvera laddningstiden.

MV Agusta Dragster 800 RC Tekniska data: Trecylindrig, 798 cm³, 103 kW (140 hk) vid 12 500/min, 87 Nm vid 10 100/min, fackverksram av stål, 168 kg torrvikt, tankrymd 16,5 liter, sadelhöjd 820 mm.

MV Agusta Dragster 800 RC
MV skyltar inte med en mängd nyheter, något som förmodligen beror på de massiva finansiella problemen. Nyutveckling kostar nämligen mycket tid och pengar. Eventuellt kommer det att ändra sig med den nya investeraren, men till 2018 får vi nöja oss med mindre förändringar på Dragster 800 RC. Den trecylindriga motorn som tidigare haft problem med ventilstyrningarna får nu nya sådana av sintermetall och specialbeläggning. MV uppgraderar RC med en växlingsautomat och förbättrar startmotormekanismen och ändrar även dimensionerna på diverse kugghjul. Gassvar och effektutveckling ska nu vara mer harmonisk.

Indian Chieftain Ltd. Tekniska data: Tvåcylindrig V-motor, luftkylning, 64 kW (87 hk) vid 4 800/min, 150 Nm vid 2 900/min, sexväxlad låda, remdrift, ryggradsram av aluminium, tomvikt 378 kg, sadelhöjd 660 mm, tankrymd 20,8 liter.

Nytt från Indian
Den viktigaste nyheten är att den stora Indian V-twinnen får 16 hästkrafter och 15 Newtonmeter mer effekt jämfört med årsmodell 2017. Förutom Scout Bobber, är Springfield Dark Horse samt Chieftain-versionerna Standard och Limited (ovan) nya i programmet. De kommer alla liksom den helt nyligen presenterade Chieftain Dark Horse med ett 19-tums framhjul med en betydligt mindre framskärm. Detta minskar chefs-indianens old-timer-attityd något och ger den en ­modernare look.

Kolla in nyheterna live på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.