Triumph inleder samarbete med indiska Bajaj

I och med samarbetet med Bajaj kommer Triumph att kunna producera mindre och prisbilliga motorcyklar för nya marknader. Hittills har Street Triple på 765 kubik varit den minsta hojen i programmet.

Triumph har i en pressrelease meddelat att man ingått ett partnerskap med den indiska fordonsjätten Bajaj Auto för att producera mellanstora och små motorcyklar för såväl den indiska och globala marknaden.

Meningen med samarbetet är att med gemensamma resurser tillverka mindre motorcyklar. Bland annat ska partnerskapet göra det möjligt för Triumph att väsentligt utöka sin globala räckvidd genom att lansera nya mindre modeller, i nya segment och därmed nå högre försäljningsvolymer, särskilt inom tillväxtmarknaderna över hela världen. Bajaj kommer nu att få tillgång till det ikoniska Triumph-märket och dess motorcyklar, vilket gör det möjligt att erbjuda ett brett utbud av motorcyklar inom Bajajs hemmamarknad och andra internationella marknader.

Bajaj Auto är en del av Bajaj Group, som är världens tredje största motorcykeltillverkare, och Indiens näst största tillverkare av motorcyklar. Det indiska företaget även även delägare i österrikiska KTM och Husqvarna.