Tigersprång

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Triumph Tiger. Fabriken i Hinckley har lagt ner mycket jobb på de nya Tiger-modellerna, knappt något är lämnat utan åtgärd. Resultatet är att man bantat upp emot tio kilos vikt på de stora 1200-modellerna. 800-modellerna blev inte lättare, men bättre.

Triumph Tiger 1200 XCx Tekniska data: Trecylindrig radmotor, 1215 cm³, 104 kW (141 hk) vid 9 350/min, 122 Nm vid 7 600/min, fackverksram av stål, torrvikt 242–248 kg, tankrymd 20 liter, sadelhöjd 835–855 mm, pris: 181 900 kr

Det var dags för en diet. 1200-Tigern (tillägget Explorer är borttaget) har bantat. 258 kilo torrvikt angav engelsmännen för föregångaren. Till det kommer sen 20 liter bensin och övriga vätskor – det blir en hel tillsammans. Men nu är (beroende på modell) upp till tio kilo borta. Hur gick det till? Triumph är lite oklara vad det gäller konkreta åtgärder. ”Viktbesparingar på (den nu två hästkrafter starkare) motorn, chassit och avgassystemet”, står det i pressmeddelandet. Om man ändå skall acceptera denna storleksordning får man istället titta på det substantiella. Framförallt får man titta på andra saker. Den hur som helst redan omfångsrika utrustningslistan, som stoltserar i fem olika modellvarianter för de brittiska tigrarna, är nu ännu mer omfångsrik. Oavsett om det är XRx, XRt (det är modellerna med gjutna fälgar för övervägande körning på väg) eller XCx och XCa (för det grova underlaget): Förutom den magert utrustade basmodellen XR har alla den nya, attraktiva och lutningsbara TFT-instrumenteringen, bakgrundsbelysta reglage, ett tillsammans med Continental utvecklat integralbromssystem och en omarbetad kurv-ABS. Till detta kommer det nu ett ännu större överflöd av utrustningsalternativ, med allt från semiaktiv fjädring till växlingsassistent med mellangasfunktion och de nya karakteristiska LED-strålkastarna – för den stora Tigern. Här  finns dock en enkel regel: Den som vill ha allt, måste även bland de nya tigrarna börja med en av toppmodellerna, XRt eller XCa. Och för den som inte är så lång gäller XRx Low Ride High (sadelhöjd 815-835 millimeter).

Triumph Tiger 800 XCA Tekniska data: Trecylindrig radmotor, 800 cm³, 70 kW (95 hk) vid 9 500/min, 79 Nm vid 8 050/min, fackverksram av stål, torrvikt 199–208 kg, tankrymd 19 liter, sadelhöjd 810–860 mm, pris: ej klart

Triumph Tiger 800
Samma sak gäller självfallet även för lika grundligt omarbetade 800-modellerna. Över 200 förbättringar proklamerar britterna för sin tidigare bästsäljare. Den har dock på senare tid fått stark konkurrens av Honda Africa Twin och i framtiden lär även BMW F 850 GS bli en svår motståndare.
I Hinkley måste man alltså reagera – och de har inte bara plockat runt i lådorna (TFT-instrumentering, reglage), utan framförallt har de förbättrat offroadkompetensen. Den första växeln har en lägre utväxling, vilket gör trånga passager betydligt lättare att klara av. Till det står nu körprogram ”Offroad Pro” till förfogande. Triumph menar också att motorn blivit kraftigt omarbetat. Den skall nu svara på gas bättre, något som även tillskrivs det nya avgassystemet, medan effektsiffrorna förblir desamma. 95 hästkrafter och 79 Newtonmeters vridmoment – det är numera standard i klassen, men inte överlägset. Samma gäller för torrvikten, vilken beroende på utrustningsnivå hamnar mellan 199 kilo (XR) och 209 kilo (XCa). Ytterligare något? Jo, styret är nu placerat tio millimeter längre bak och kåpglaset är justerbar i fem steg. Prisuppgifter finns ännu inte, men en A2-version kommer att finnas.

Kolla in nyheterna från Triumph live på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.