Provkörning av Ducati Supersport S

Nu återföds den italienska sporttourern i form av en snabbstyrd allroundhoj, som sätter ett tjockt streck under sport.
Kåpdelarna runt TFT-skärmen är lackade i hojens färg – har Audi möjligen haft ett finger med i spelet?
Bred, men också välformad, väl stoppad och läcker. Notera de röda sömmarna.
Det lilla kåpglaset kan höjas 50 mm. Som tillbehör finns ett högre tonat kåpglas.
De hårdare beläggen gör frambromsen lite för trög vid bankörning, trots monoblok-ok.
Standardmodellens Sachsdämpare har inte justerbar kompressionsdämpning.
S:en har en fullt justerbar Öhlins-dämpare – och röda fälgar, om du valt en vit hoj.

SuperSport är en legendarisk modellbeteckning hos Ducati. Nu återföds den italienska sporttourern i form av en snabbstyrd allroundhoj, som sätter ett tjockt streck under sport.

Text: Klavs Lyngfeldt

Vardags-pendling. En helgutflykt med grabbarna på de krokiga favoritvägarna. Och kanske också en bandag då och då. Mångsidigheten är en avgörande kvalitet hos Ducatis nya SuperSport, och så har det alltid varit med den här modellen – om vi bortser från de allra första maskinerna som på sin tid var extrema sporthojar.

Och nu? Då vi ändå tittar tillbaka i tiden ska vi komma ihåg att hedra SuperSport-modellen för dess avgörande betydelse för Ducatis historia. Då Paul Smart och Bruno Spaggiari erövrade första- och andraplatsen på deras SuperSport 750, under 200 mile-loppet på Imola den 23 april 1972, banade det förnämliga resultatet vägen för en succé med V-twinnen både på bana och landsväg, en framgång som sedan dess ständigt har vuxit.

Som sagt är vår tids SuperSport en sporttourer – dock med en kraftig betoning på sport. Hur mycket den nya Ducatin är för det ena och det andra, erfar vi under den spanska solen i Sevilla. På en fabulös vägsträcka med varierande svängar i över tretton mil får SuperSport lov att släppa loss. Och två 20-minutters körpass på den 4,4 km långa Circuito Monteblanco ger oss ett rimligt intryck av vad S-versio nens kan prestera på bana.

Det var inte kärlek vid första blick, då jag såg SuperSport inta scenen på Milano-mässsan i november. Men i det spanska vårsolen gör Ducatin intryck med sin slanka och kompakta framtoning – mycket tack vare kåpans form. Överdelen med det minimalistiska kåpglaset sänder hälsningar till Panigale och sidokåporna är helt rena utan synliga skruvar. Samtidig avslöjar kåpans skärning avgassystemets fördämpare och åsynen av metall ger profilen en lätthet. Formgivarna har också sörjt för att man ser den kraftiga fackverksramen från sidan, vilket tillsammans med den dubbla ljuddämparen och bakhjulet med sin centrummutter ger oss mycket mekanik att titta på när SuperSport visas från höger sida.

Med händerna på clip-on styret, som är monterat på den övre gaffelkronan och bakdelen i den breda sadeln är jag redo för avfärd.


Läs mer i Motorrad nr 4 som ligger ute nu!

Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300.