Polaris lägger ner tillverkningen av Victory, satsar istället på Indian.

Taskiga försäljningssiffror av Tourer- och Bagger-modellerna har inte rättfärdigat någon Euro 4-uppdatering. Nu meddelar Polaris att man lägger ner märket Victory helt.

Under måndagen meddelade Polaris Industries Inc.  att företaget kommer att börja avveckla sitt varumärke Victory Motorcycles och därmed sammanhängande verksamhet. Polaris kommer att fortsätta att leverera reservdelar under en period av 10 år, tillsammans med att ge service och garanti till Victory-återförsäljare och ägare. Måndagens tillkännagivande uppges inte påverka några andra av Polaris affärsenheter.

”Detta var en otroligt svårt beslut för mig, mitt team och Polaris styrelse”, säger Polaris Industries styrelseordförande och VD Scott Wine. ”Under de senaste 18 åren har vi inte bara investerat resurser, men våra hjärtan och själar, i att skapa Victory Motorcycles varumärke, och vi är exceptionellt stolta över vad vårt team har åstadkommit. Sedan starten har våra team designat och producerat nästan 60 olika Victory-modeller som har hedrats med 25 av branschens främsta utmärkelser. Den erfarenhet, kunskap, infrastruktur och kapacitet vi har byggt på dessa 18 år gav oss förtroendet att förvärva och utveckla Indian Motorcycle. ”

Victorys modeller har varit rena glidare och fullt inklädda tourers. High Ball är en lugn, avslappnat glidare med ”aphängarstyre”.

Flera faktorer uppges ligga bakom måndagens tillkännagivande. Victory har kämpat med att etablera de marknadsandelar som krävs för att lyckas och vara lönsamt. Det ökade konkurrenstrycket på den utmanande motorcykelmarknaden har ökat för varumärket. Med tanke på de betydande ytterligare investeringar som krävs för att lyckas och för att lansera nya globala plattformar för att möta förändrade konsumentbehov, och med tanke på den starka utvecklingen och tillväxtpotentialen hos Indian motorcykel, blev beslutet att fokusera Polaris investeringar tydligt.

”Detta beslut kommer att förbättra lönsamheten för Polaris och vår globala motorcykel-affärsverksamhet, och kommer att väsentligt förbättra vår konkurrenskraft i branschen”, säger Scott Wine.

Victory Vision, som var Victorys allra första fullsize-tourer. Tyvärr klarar den inte Euro 4-normen.

Polaris har meddelat att företaget kommer att optimera och anpassa sina resurser för att fokusera på att utveckla och tillverka framtidens Indian-motorcyklar, med fortsatt bas vid Spirit Lake, Iowa medan produktionen av Slingshot fortsätter vid Huntsville, Alabama.


Niklas Frisk som jobbar som marknadsansvarig för Mc på Polaris i Sverige, Norge och Danmark poängterar att det inte handlar om någon nedläggning av märket, utan en nedtrappning. Nya Victory säljs fortfarande med 5 års garanti och service och reservdelar kommer att finnas även framöver.

– Vi kör på som vanligt med mässan och roadshow för Victory och Indian i sommar. Ingenting ändras på årets planer.

Polaris kommer alltså att satsa hårdare på varumärket Indian, men Victory-märket behålls inom koncernen.

– Victorys patent och rättigheter ägs även framöver av Polaris industries så det finns alltid i Polaris ägo vad som än händer, poängterar Niklas.

Nu tror man att det kan bli  rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver.