Olika typer av mc-hjälmar

Den viktigaste skyddsutrustningen vid motorcykelkörning är utan tvivel hjälmen. Den bör uppfylla gällande standard: ECE 22-05. Hjälmen måste passa perfekt och får inte trycka mot huvudet på någon punkt, inte ens med glasögon. Det är därför viktigt att prova många olika modeller för att hitta rätt passform. Många handlare tillåter att man provkör hjälmen, ta i så fall chansen att prova hur hjälmen känns också i fart. En mycket användbar funktion är ett speciellt anti-imvisir, som sätts innanför ordinarie visir.

Efter en omkullkörning bör hjälmen slängas, även om den inte har skador som syns utanpå. Det beror på att materialet ändå försvagats och inte längre erbjuder fullgott skydd.

Läs mer om fördelar och nackdelar med olika typer av hjälmar:

Integralhjälm

Den vanligaste hjälmtypen som ersatte den öppna hjälmen som standard på sjuttiotalet. Den finns på marknaden i ett stort urval i många olika prisklasser, från en lätt sporthjälm (bilden) till en fullt utrustad touringhjälm

Fördelar: Ger den bästa säkerheten eftersom den är gjord i ett enda stycke, det är därför också lättare att bygga en tyst integralhjälm.

Nackdelar: Kan kännas trång på huvudet och vara svår att ta av och på, framför allt för glasögonbärare.

Öppningsbar hjälm

En integralhjälm där hakpartiet kan fällas upp. En hjälmtyp som framför allt uppskattas av touringförare. Den finns i ett stort urval från de flesta hjälmtillverkare, i alla prisklasser.

Fördelar: Enkelt och praktiskt, särskilt för glasögonbärare. Lättare att ta av från en skadad förare, efter en eventuell olycka.

Nackdelar: Ofta tyngre än ett icke uppfällbar hjälm, hakpartiet kan ge en begränsning av den skyddande effekten vid en omkullkörning, beroende på konstruktionens kvalitet,

Jethjälm

En öppen hjälm utan hakskydd, det ökade säkerhetsmedvetandet bland motorcyklister har gjort att den idag uppfattas som omodern. Men just nu har den en renässans tack vare classic- och retrovågen. Speciellt stilren tillsammans med motorglasögon. Praktisk med ett extra utanpåliggande visir.

Fördelar: Subjektivt ger jethjälmen en ”friare” körkänsla, mer luft, bredare synfält och oftast lägre vikt.

Nackdelar: Den största nackdelen hos den luftiga jethjälmen är avsaknaden av skydd för ansikte och hakparti. Dessutom kan de – speciellt med glasögon – vara riktigt bullriga.

Integralhjälm med avtagbart hakparti

Med hakpartiet monterat har vi en integralhjälm, utan en jethjälm. Den är godkänd i båda utförandena. Allt i ett ganska modernt utseende.

Fördelar: Stort användningsområde, god ventilation, glasögonen kan sitta kvar när haksektionen tas bort vid stopp. Ljudnivå som en integralhjälm.

Nackdelar: Att köra utan hakparti ger sämre skydd. Det kan vara krångligt att montera och att ta av hakpartiet.

Cross/enduro-hjälm

En hjälm för offroadsport. Används av cross- och enduroförare, men fungerar för alla typer av offroadkörning.

Fördelar: Bra ventilation, viktigt vid ansträngande körning i terrängen. I körning med mycket damm, grus och lera kan en offroadhjälm med visir (se nedan) vara att rekommendera.

Nackdelar: Dålig skydd mot regn och kyla, ansiktet blir blött. Ofta hög ljudnivå. Besvärlig att ta på. I högre hastigheter blir trycket mot nackmusklerna  högt på grund av dålig aerodynamik.

Offroadtouringhjälm

En korsning mellan integral- och crosshjälm. Formen med den stora skärmen kommer från crosshälmen, visiret från integralhjälmen. Hjälmtypen är ganska ny och har blivit extra populär hos förare av stora offroadhojar. Förare i Dakar-rallyt använder ofta den här typen av hjälm i sträckor med mycket damm, eller risk för stenskott. Det finns ett stort utbud av den här typen av hjälm.

Fördelar: Luftig med stort siktfält, skärmen skyddar mot lågt stående sol. I terrängen, eller i stark hetta kan man också ta av alternativt fälla upp visiret och köra den med crossglasögon.

Nackdelar: På grund av sin form och skärmen blir den här hjälmtypen ofta bullrigare än motsvarande integralhjälm. Den har ofta en lite högre vikt, vilket motverkas genom användning av kolfiber i den högre prisklassen.

Uppfällbar offroadtouringhjälm

Den nyaste varianten bland offroadhjälmarna. En variant av en uppfällbar integralhjälm med käkparti och skärm som hos en crosshjälm.

Fördelar: Man är rustad för alla eventualiteter. Idealisk för glasögonbärare då den är uppfällbar. Skärmen tjänar som bländskydd, man kan välja tonat visir som ytterligare skydd mot solen. Den kan också köras med crossglasögon utan visir.

Nackdelar: Ganska tung, på grund av skärmen och en mycket ventilation är den bullrigare än en jämförbar integralhjälm, skärmen begränsar också aerodynamiken och kan göra den jobbig att bära i hög fart.