Ola Stenegärd blir chefsdesigner hos Indian Motorcycle

Pressrelease från Indian Motorcycle:

Ola Stenegärd är en innovativ designer som kommer att spela en nyckelroll i det ikoniska amerikanska varumärkes långsiktiga tillväxtstrategi.

Minneapolis – Indian Motorcycle Company tillkännager idag att man anställt designveteranen Ola Stenegard som chefsdesigner.

Stenegärd tillför Indian nästan två decennier av erfarenhet från produktdesign, en livslång passion för amerikanska V-twins och erkänd framgång i utformningen av motorcyklar som tilltalar en global publik.

Stenegärds unika kombination av inhemsk och global expertis passar perfekt med Indians långsiktiga strategi för global tillväxt.

”Ola har varit oerhört framgångsrik när det gäller att hjälpa varumärken att utvidga sig till nya produktkategorier och tilltala en bredare mängd förare, vilket är exakt vad indian kommer att fokusera på under de närmaste åren”, säger Steve Menneto, VD, Indian Motorcycle Company. ”Det är sällsynt att hitta en designer med Olas unika erfarenhet, och vi är stolta över att ha honom ombord under en så spännande och viktig tid för vår verksamhet.”

Stenegärd var tidigare designledare inom BMW Motorrad. Där spelade han en avgörande roll vid utformningen av nya motorcyklar, däribland senast BMW R-nineT. Medan hans professionella fokus i stor utsträckning har legat i europeiska motorcyklar har Stenegards livslånga personliga passion varit formgivning och modifiering av amerikanska V-twinnar.

”Jag är mycket glad över att vara med Indian Motorcycle i tid då varumärket framgångsrikt har kommit tillbaka och drivs framåt med stor entusiasm,” säger Stenegärd. ”Det finns inget märke har mer historisk anknytning till amerikansk motorcyklism än Indian, och jag är stolt över att få vara med och bygga varumärkets framåt. Jag kunde inte kunna önska mig ett bättre situation. ”

Som en ung pojke i Sverige var Stenegärd starkt påverkad av sin storebror som hade en stor passion för custom och hot rods. Hans bror brukade säga: ”Om du vill hålla på med motorcyklar så finns det bara customhojar”, och därmed föddes en livslång kärlek för att utforma och modifiera amerikanska V-twins. Vid sju års ålder hade han lärt sig att svetsa och modifierade allt han kunde få tag i, från trampcyklar till mopeder.

Vid 15 års ålder vann Stenegärd sitt första pris på en motorcykelutställning i Stockholm med en moped som han modifierat till en Arlen Ness-inspirerad customhoj. Under de kommande åren byggde han om ett stort antal hojar, däribland allt från caféracers till dirtbikes, och framför allt, en mängd klassiska amerikanska V-twins.

För att förvandla sin hobby till ett yrke började han studera på Konstfack i Stockholm år 1994, där han tillbringade tre år innan han gick vidare till det prestigefyllda Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien. Här studerade han design av bilar och motorcyklar i södra Kalifornien, som han refererar till som ”hot rodens epicenter och customhojarnas universum”. Han återvände senare till Konstfack i Stockholm där han 1998 fick en magisterexamen i Industridesign.

Efter avslutad examen gick Stenegärd omedelbart in i arbetslivet, arbetade som anställd för SAAB och frilansarbetade för Öhlins Suspension, Unique Custom Cycle och MCM Magazine.

2001 återvände Stenegärd till Förenta Staterna för att ansluta sig till Indian Motorcycle (under de tidigare ägarna) i Gilroy, Kalifornien.

År 2003 tog han anställning hos BMW Motorrad där han skulle bli en av BMW Motorrads mest inflytelserika designers under de närmaste femton åren, han avancerade till chef för fordonskonstruktionen och arbeta med praktiskt taget alla viktiga nya modeller, vilket utan tvekan bidragit till ökad försäljning av BMW:s motorcyklar till en bredare publik. Dessutom var Stenegärd inflytande inte begränsat till produktdesign. Hans passion för motorcyklar och hans förståelse av branschen gjorde att han också fick en inflytelserik roll i marknadsföringen av BMW:s motorcyklar. Stenegärds kreativitet resulterade i ett antal av BMW:s mer populära marknadsföringsplattformar, bland annat ”Soulfuel” – kampanjen som stödde lanseringen av R-nineT.

Bortsett från hans yrkesmässiga ansträngningar fördjupar Stenegärd sig fortfarande i garaget, där han arbetar med customhojar och andra byggen. Under åren har hans egna byggen blivit presenterade i hundratals mc-tidningar över hela världen och har fått många utmärkelser på några av världens mest kända mc-utställningar, bland annat AMD European Championship of Bike Building och Mooneyes, Yokohama. Han är också den yngsta som fått utmärkelse och den fina bronsstatyn ”Stanley” i svenska Classic Bikes Hall of Fame.

Stenegärd och hans fru Terese bor på en hästgård på Gotland med sina tre barn, sönerna Isaac (18) och Grim (11) och dotter Saga (14).


Om Indian Motorcycle
Indian Motorcycle är Amerikas äldsta motorcykelfabrik, som grundades 1901. Indian har vunnit många motorcyklisters hjärtan runt om i Världen. Ett legendariskt varumärke med många innovativa konstruktionslösningar, som också dominerade racingen under en tid. Idag har Indian-arvet och passionen samlats under en ny ledning för märket.

Mer info på: http://www.indianmotorcyclesweden.se/