Motorrads projekt KTM 690 i bromsbänken


I Motorrad nummer 8 kunde ni läsa om vårt räddningsuppdrag av en trött och bortglömd KTM 690 Enduro. Efter vårens och sommarens lyckade renovering och trimning var det dags för 690:an att få visa vad den går för.

Vi valde CS Motortech’s bromsbänk av märket Fuchs. En klar outsider och vi gissar att det är den enda av sitt slag i Sverige. Christer Svensson som driver CS Motortech, arbetade tidigare på Husaberg när det anrika svenska märket fortfarande hade tillverkning i Sverige. Bromsbänken som nu är i hans ägo användes tidigare av Husaberg vid provkörning och inkörning. När fabriken sedermera flyttades till Österrike så köpte Christer loss bromsbänken, kan vara bra att ha..

Vi valde att optimera motorn med den fria programvaran Tune ECU som går att ladda ner från Internet. Till det behövs en kabel mellan laptopen och motorcykelns ECU. Även den går att hitta billigt på nätet. Tune ECU fungerar till en mängd olika fabrikat och modeller fram till ungefär 2013, då nya regler trädde i kraft som gjorde att original styrenheter blev mycket svårare att ”komma in i”.

Andra varianter på temat motoroptimering är att montera en Power Commander och låta ett Power Commander-center göra optimeringen åt dig. Eller byta ut motorcykelns original ECU mot en eftermarknadsenhet, till exempel från Vortex som Christer har god erfarenhet av och optimera med Vortex egna programvara.

Väl på plats i CS Motortech’s lokaler i Karlskoga så spänns 690:n fast i bromsbänken och justeras in så att bakhjulet hamnar mitt på bromsrullen och vi varmkör. Efter att vi kopplat upp oss ”live” till Tune ECU och kontrollerat att allt verkar stämma så börjar Christer prova motorcykeln i bänken. Han drar på full gas men lägger även mycket möda på att bänka hojen med del-last. Allt för att få en så bra och jämn effektutveckling som möjligt. Christer noterar och tänker och sätter sig därefter vid datorn och börjar ändra och flytta runt i bränslemappen. Fråga mig inte exakt hur han gör, lite trolleri, lite hemlighetsmakeri och en stor portion erfarenhet är receptet till framgång!

Resultatet då. Ja hojen gick som ett troll redan från början och det bekräftas av inledningsmätningen, innan mappning. 78,9 hästar på bakhjulet vid 7950/min och 74 Nm vid 6360/min. Detta med KTMs ”original trim-mapp” för EVO1-kitet som sitter monterat. Inte dåligt för en stånka! Efter massering av Christer och utprovning med och utan DB-killer får vi slutresultatet 81,4 hästar vid 8012/min och 75,8 Nm vid 6781/min.

Lugnet före stormen, bromsbänken ivrigt väntande på nästa kund.

Kanske den enda av sitt slag i Sverige.

Bromsbänkens rulle, notera den lilla röda givaren, med den kan man räkna ut motorns varvtal och hastighet om sådan saknas.

Med gratisprogrammet Tune ECU kan man ändra en mängd parametrar i motorn och kolla av olika komponenters status.

Christer Svensson i tänkartagen. Han tar ca 3500 kronor för en motsvarande mappning som denna.

Klart som korvspad, eller hur..

Slutresultatet börjar växa fram. Snacka om rullande kontor : )

Slutresultatet. Notera skillnaderna på lågvarv med och utan DB-killer. Utan DB-killer får man en jämnare gång men med en något politiskt inkorrekt ljudmatta.