KTM släpper en uppdaterad Freeride!

En bra hoj för dig som snabbt vill ut i skog och mark, utan att störa.Freeride 250-F är med på det mesta du slänger åt den.En smidig hoj för extrema balanslekar.Freeride passar alla, från novis till proffs.KTM Freeride 250-F, lik på utsidan, mycket nytt på insidan.Ny framskärm och strålkastare med "riktig" H4-lampa.Ny färddator med integrerade varningslampor.Nytt för 2018, tändningslås diskret placerat bakom nummerplåten.Fyrtaktsmotorn från enduron 250 EXC-F ersätter både 250 tvåtakt och 350 fyrtakt.Nytt 42 millimeters spällhus, samma som på EXC-modellerna.En tidigare svag länk, nu lyxig 43 millimeters WP Xplor-gaffel med snabb och enkel dämpningsjustering.

Fabrikens storsäljare från 2012 kommer nu i en uppdaterad version. Freeride 350 var faktiskt KTM:s mest säljande modell ett par år och den fann snabbt sina fans över världen. Senare kom även Freeride 250 med en lite sportigare framtoning och med en tvåtaktsmotor, dessutom med lite längre fjädringsväg.

250 tvåtakt och 350 fyrtakt ersätts nu med en sprillans ny 250 F. F som i fyrtakt. Den nya 250-kubiksmotorn debuterade förra året i KTM EXC-F 250 och har visat sig väldigt dragstark och smidig. Motorn kommer här i en något tämjd verion på 20,5 hästkrafter och 18 newtonmeter (ostrypt 26 hk & 22,1 Nm) att jämföra med EXC-modellens i runda tal 35 hästar. Detta ska garantera en mycket dragstark arbetshäst som inte bjuder föraren på några onödiga överraskningar.

En av Freeride 350:s tidigare akilleshälar var fjädringen, som inte riktig pallade med när tempot ökade. Detta ska nu vara ett minne blott med helt nya WP Xplor fjädringselement både fram och bak. Trots identisk fjädringsväg gentemot tidigare ska de nya komponenterna ha ökat motstånd mot att ”bottna” och dessutom mer finkänsliga. På framgaffeln sitter justeringarna för dämpningen bekvämt placerat i toppen av varje gaffelben. Kompression i den ena, retur i den andra. Bakfjädringen är fullt justerbar, dessutom med separat justering av låg- och högfartskompression.

Freeride 250 F bjuder vidare på en ny instrumentpanel, nya reglage samt möjlighet att utrusta den med en map-switch med tillhörande traction control! Likt sina EXC-kusiner är Freeride befriad från kickstart och startas elegent med en knapptryckning som aktiverar startmotorn via det nya lätta lithium-jonbatteriet.

Freeridens unika kompositram i stål, aluminium och plast har försiktigt justerats för bättre stabilitet och mindre vibrationer. Bland annat genom ett nytt längre styrhuvud och nya motorfästen.
Sen tidigare vet vi att alla Freerides bjuder upp till dans och framkallar stora flin på sina förare. Vi väntar med spänning på att få testa den nya!