Husqvarna-lansering på Fotografiska

Förutom mingel och provsittning fick vi en presentation av de tre nya landsvägsmodellerna från Husqvarna, varvat med historiska bilder från  racingframgångarna med Torsten Hallman.......som givetvis var på plats, här till höger i bild tillsammans med Husqvarnas VD Oliver Göring.Självaste Sula provar på virtuell körning på Vitpilen 701. "Förvånansvärt realistiskt".Vitpilen 401 bjuder på en spännande blandning av gammal och ny design, en gatmaskin för den urbana miljön.Svartpilen 701 är fortfarande på prototyp-stadiet. Kommer först 2019 (bild från Milano-mässan).

I torsdags ordnade Husqvarna en mingelafton på Fotografiska i Stockholm för speciellt inbjudna journalister, bloggare, kändisar, med flera, där man passade på att visa upp de nya encylindriga landsvägsmodellerna Vitpilen 401, Svartpilen 401 och den större Vitpilen 701.

De nya modellerna plockar poäng med ett mycket speciellt utseende, de är coola och extremt lätta encylindriga motorcyklar. Namnen anknyter naturligtvis till Husqvarnas historia och den gamla Silverpilen. Presentationen knöt även an till Husqvarnas framgångsrika racinghistoria med Torsten Hallman i sadeln. Torsten själv var också på plats, liksom Husqvarna Österrikes VD Oliver Göring.

Motorer och ramar kommer direkt från KTM-hyllorna. Den 44 hästkrafter starka Vitpilen 401 använder den 375 kubik stora motorn från KTM 390-serien, medan Vitpilen 701 använder den 75 hästkrafter starka 693-motorn, som ursprungligen stammar från landsvägsmaskinen 690 Duke.

Tillsammans med en sensationellt låg vikt på 157 kilo (utan bränsle) erbjuder den stora Vitpilen 701 ett paket närapå utan konkurrens för sportiga gatåkare, som träffar mitt i hjärtat hos den klart eftersatta kategorin encylindriga gathojar. Även de mindre Vitpilen 401 och Svartpilen 401 utlovar ändå en hel del kördynamik med 48 hästkrafter vid låga 148 kilo (utan bränsle). Designen upplevs ännu mer konsekvent än på de större syskonen.

En 28-sidig artikel om 2018-nyheterna, inklusive Husqvarnas nyheter, kommer i nästa nummer av Motorrad, nr 1, som ligger ute den 12:e december. Missa den inte!