Harley-Davidson Street Rod 2017

Inför 2017 har Harley-Davidson Street Rod uppdaterats. Bland annat uppges ”High Output Revolution X 750-motorn erbjuda mer vridmoment i mellanregistret. Motorn matchas med vad som sägs vara skarpare chassigeometri och en aggressiv körställning. Vidare har fjädring, bromsar och hjul också uppdaterats.

Street Rods vätskekylda 8V 60° V-Twin High Output Revolution X 750-motor, med enkel överliggande kamaxel, uppges nu ge 20% fler hästkrafter och 10% mer vridmoment än Street 750. Maxeffekten infinner sig vid 8750 r/min, och maximalt vridmoment levereras vid 4000 r/min, men några exakta effekt-/vridmomentsuppgifter anges inte. Motorn är injusterad för att leverera extra starkt mellan 4000 och 5000 varv per minut.

Motorn har fått större luftintag och nya dubbla 42 mm spjällhus, fyrventilstoppar och överliggande kamaxel, plus en ljuddämpare med större volym – allt för att öka luftflöde och effekt. Kompressionsförhållandet höjs från 11.0: 1 till 12.0:1 och maxvarv höjs från 8000 till 9000 varv per minut.

Street Rod-chassit är konstruerat för att matcha prestandan hos motorn. Fram finner vi en 43 mm inverterad gaffel. Vinkeln på gaffeln har ändrats från 32° till 27° för snabbare styrning.

De nya bakre stötdämparna är längre än tidigare och har externa behållare som ska ge förbättrad stötdämparfunktion. Svingarmen är något längre för att tillgodose de längre stötdämparna och har ”performance-inspirerad” styling.

En ny sadeldesign är utformad för att hålla föraren stadigt på plats samtidigt som sitthöjden höjts till 765 mm. Street Rod har också nya smidda broms/växelreglage plus bakre fotpinnar i aluminium. För att få en pigg körning har lutningsvinkeln ökat från 28,5° åt vänster och höger till 37,3° åt höger och 40,2° grader till vänster.

Det raka styret i dragbike-stil bidrar till en aggressiv körställning, de nya backspeglarna kan monteras ovanför eller nedanför greppen, och har en patentsökt konstruktion som ger möjlighet att vika tillbaka dem utan att störa förarens händer.

Street Rod är utrustad med svarta, gjutna 17-tums aluminiumfälgar fram och bak, med nya Michelin Scorcher 21 radialdäck, storlek 120/70 R17V fram och 160/60 R17V bak. Dubbla tvåkolvsok och 300 mm främre bromsskivor samt ABS ska ge en kraftfull, kontrollerad bromskraft. Harley-Davidson Smart Security System är standardutrustning.

Street Rod kommer att erbjudas i tre färgalternativ:

  • Vivid Black
  • Charcoal Denim
  • Olive Gold