Ge järnet med nya Battlax Racing R11


Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease.


Pressrelease om nya Battlax Racing R11:

Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för mönstrade racingdäck med lanseringen av nya Battlax Racing R11. Det nya däcket är designat för kontroll så att Supersport- och Hypersportåkare kan kapa sina varvtider på racingbanorna.

Nya Bridgestone Battlax Racing R11 levererar den högsta prestandan i segmentet för mönstrade racingdäck. Bridgestones tekniska kunnande, som utvecklats i det absoluta toppskiktet inom mc-racing, kombineras med en ny materialblandning och nya konstruktionsdetaljer.

Nico Thuy, ansvarig för motorcyklar inom Bridgestone Europa summerar:

”Racing handlar om tillit. Med nya Battlax Racing R11 kan Bridgestone ge de tävlande det där extra greppet och känslan av kontakt med banan, särskilt vid ingången till kurvor där det är så viktigt att kunna lita på materialet. R11-åkare kommer på en gång att se sina varvtider förbättras.”

Känn prestandan

I utvecklingen av det nya däcket har Bridgestone utgått från det nuvarande Battlax Racing R10 med fokus på hur däcket uppträder på banan för att förbättra kontaktkänslan med underlaget. Allt för ge åkaren möjlighet att utmana rekordtiderna under ett race, varv efter varv.

Grepp vid inbromsning och acceleration

R11 baseras på ett nytt variabelt monospiral-format (V-MSB) bälte på framdäcket, som ger ett högre tryck på kontaktytan och mer kurvtagningskraft. Det här ger föraren bättre grepp och snabbhet in i kurvorna, med bättre kontaktkänsla och därmed bättre självförtroende.

Bakdäckets konstruktion använder ett GP-bälte (utprovad på Bridgestone V02 racing slicks) som läggs ovanpå V-MSB och är designad för maximal deformation. Resultatet är ett bakdäck med högre dragkraft, jämnare prestanda under däckets livslängd och bättre grepp i alla situationer.

Vid designen av slitbanan analyserade Bridgestones tekniker först nötningsvinkeln under acceleration och deformationen vid inbromsning och kurvtagning. Detta gav dem möjlighet att utveckla nya innovativa mönsterspår, något som ger maximal respons vid kurvtagning och maximal kontakt under acceleration, samtidigt som de säkerställer optimal deformation för förbättrade uppvärmningstider.

Snabbare varvtider

Tester visar en tydlig förbättring jämfört med föregångaren på alla områden, och särskilt vid ingången i kurvor. Detta påverkade varvtiderna och gav R11 genomgående bättre tider med en förbättring på 1,3 % på det snabbaste varvet jämfört med R10.

Nya Battlax Racing R11 rekommenderas för alla kategorier av racingcyklar, inklusive mästerskapsserierna SSP 300, SST 600 och SST 1000, liksom alla tillverkares tävlingsevent.

Bridgestone kommer att lansera en hel serie med två storlekar för framdäck och sex storlekar för bakdäcken från januari till mars 2018. Alla R11-storlekar kommer att finnas tillgängliga i en mediumblandning med ett mjukt alternativ i vissa storlekar.

Bridgestone var i Spanien tidigare i höst för att lansera Battlax Racing R11. Återförsäljare och media fanns på plats för att testa däcket på den berömda Monteblanco-banan. Kolla in Bridgestones video inför eventet.