Från Monkey till Gold Wing

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Honda CB 1000 R Tekniska data: Fyrcylindrig radmotor, 998 cm³, 107 kW (145 hk) vid 10 500/min, 104 Nm vid 8 250/min, ryggradsram i stål, vikt fulltankad 212 kg, tankrymd 16,2 liter, sadelhöjd 830 mm

Den nya Honda CB 1000 R är ett trendigt startskott för en helt ny serie. Även i dess nya upplaga står Gold Wing för något eget, samtidigt som Africa Twin Adventure Sports står för mer offroad. Super Cub och Monkey är prototyper som väntar på serietillverkning.

Klassisk Naked Bike med rund strålkastare i modern kostym. Så skulle man kunna beskriva den nya CB 1000 R, CB 300 R och CB 125 R, även om de är mycket mer. Hos Honda heter det ”Neo Sport Café”, förkortat N.S.C. Denna grundidé håller ihop modellserien och baseras på studien med samma namn som Honda presenterade på Tokyo Motor Show. Hur mycket finns det då kvar av studien?
Tittar vi närmare på designen av den uttalat avskalade CB 1000 R hittar vi ett antal olika designelement: Tanken påminner starkt om retro-CB 1100, den korta bakdelen om en streetfighter. Den runda strålkastaren ger CB 1000 R, trots modern LED-teknik, ett lätt old-school-utseende, allt som allt en konstnärlig crossover som ändå befinner sig en bra bit bort från studien. Därtill är motorn, som liksom till föregångaren stammar från SC57-motorn från 2004, kraftigt omarbetad och levererar i jämförelse med föregångaren faktiskt 20 hästkrafter mer, totalt 145 hästkrafter. Mer effekt, mer dragkraft – det låter bra. Även elektroniken har setts över, och för föraren finns nu fyra olika körprogram till förfogande: ”Sport”, ”Standard”, ”Rain” och ”User”. En snabbväxel finns på tillbehörsprogrammet, och snart eventuellt även ett avgassystem, för den korta, tjocka ljuddämparen faller nog inte alla i smaken. Förutom CB 1000 R presenterar Honda två nya instegsmodeller med liknande utseende:

Honda CB 125 R är ett högintressant alternativ för tonåringar, förutsatt att priset stämmer. Designen lyfter modellen.

Honda CB 300 R och CB 125 R. Båda dessa ska, enligt Honda, möjliggöra en stilfull början på en tvåhjulskarriär för yngre personer. CB 125 R drivs av en vätskekyld encylindrig motor som ska ta poäng med såväl skön motorgång och varvvillighet som kraftfull acceleration. Dess 13,3 hästkrafter fyller inte riktigt ut den körkortstekniska möjliga ramen på 15 hästkrafter. Den fulltankade vikten på 125,8 kilo är därmed något att ta i beaktande. Med en kort hjulbas på 1 345 millimeter bör det innebära en lätthanterlig maskin som förmodligen har sin styrka i stadstrafik.
CB 300 R ska då göra steget upp till den första ”vuxna” motorcykeln så angenämt och positivt som möjligt. Ingredienserna för detta recept är enligt Honda i grunden i princip desamma som för det mindre syskonet: Fint doserbar effekt, smidig hanterbarhet och låga kostnader. Båda de mindre CB-modellerna har – ännu inte standard i klassen – LED-strålkastare och modern LCD-instrumentering.

Honda GL 1800 Gold Wing Tekniska data: Sexcylindrig boxermotor, 1833 cm³, 93 kW (126 hk) vid 5 500/min, 170 Nm vid 4 500/min, boxram i ­aluminium, vikt fulltankad 365 kg, tankrymd 21 liter, sadelhöjd 745 mm

Nya Gold Wing 1800
Honda Gold Wing har existerat sedan 1975, och är helt enkelt definitionen på lyxtouring. Föregående år fanns den överhuvudtaget inte med i programmet, förmodligen en liten andningspaus. Men nu! 2018 skall den vara mer dynamisk, kompaktare och mer hanterlig. Med mycket bättre hanterbarhet, ett resultat av att Honda förnyat praktiskt taget allt, från motor över chassi till uppbyggnad och kåpor. Totalt har vikten – lite beroende på modell – reducerats med upp till 48 kilo. Den sexcylindriga boxermotorn är utrustad med en fyrventilstopp och är placerad närmare framhjulet än tidigare. Det beror till stor del på den nya boxramen av aluminium. Även förarens och passagerarens sittplatser flyttas fram en bit. Detta skall tillsammans med framhjulsupphängningen med dubbla tvärlänkar innebära en betydligt mer dynamisk körkänsla jämfört med tidigare. Även elektroniken har daterats upp ordentligt på nya Gold Wing.. Fyra körprogram finns att tillgå: ”Tour”, ”Sport”, ”Rain” och ”Econ”. Man behöver inte heller avstå från något när det kommer till underhållning och information. Tvärtom: TFT-instrumentering, LED-strålkastare och till och med Apple Car Play för hopkoppling med en iPhone, hittills unikt på motorcyklar. Det är bara några exempel. Gold Wing kommer att finnas i ett antal olika utföranden. Toppmodellen ”Tour” är som hittills enda motorcykel i världen utrustad med Airbag. Även den beprövade dubbelkopplingslådan DCT kommer att finnas som tillval till den stora Hondan.

Honda Africa Twin Adventure Sports Tekniska data: Tvåcylindrig radmotor, 998 cm³, 70 kW (95 hk) vid 7 500/min, 99 Nm vid 6 000/min, boxram i stål, vikt fulltankad 243 kg (DCT 253 kg), tankrymd 24,2 liter, sadelhöjd 900 mm

Africa Twin Adventure Sports
Honda har inte bara skrivit motorcykelhistoria med Gold Wing, även Africa Twin, som kom ut på marknaden 1988, var en milstolpe. Mellan 2004 och 2016 var fansen tvungna att vänta på en ny upplaga. Vilket har lönat sig, för den aktuella modellen anknyter framgångsrikt till de gamla fördelarna hos Africa Twin. När nu ökenkungens 30:e födelsedag närmar sig tar Honda fram den nya versionen Adventure Sports. Den har gentemot den normala Africa Twin flera uppdateringar, vilka ytterligare förhöjer dess kompetens för offroadkörning och långtouring. Till de hör ett stabilt motorskydd och en större tank, som med 24 liter rymmer 5,4 liter mer.
Optiskt skiljer sig Adventure Sports ytterst lite från den normala versionen. Endast bakifrån kan man se att tanken vuxit lite på bredden. Också sidorna går lite längre ner, men det är svårt att se vid en första blick. Tack vare fullt justerbar fjädring samt längre fjädringsväg (fram 22, bak 20 millimeter längre) är också markfrigången bättre. Det innebär att även sadelhöjden växt och är nu hela 920 millimeter. Dessutom är kåpans form ändrad för bättre skydd mot elementen. Man har även gjort några optiska förändringar. Förbättringar som även kommer den normala Africa Twin tillgodo under 2018 omfattar en ny instrumentering med nya instrument, vilka framförallt ska ha betydligt bättre läsbarhet vid körning på dammigare offroadpassager, ett lättare litiumjonbatteri, en optimerad ljuddämpare, uppvärmda handtag och strömuttag som standard samt ride-by-wire och, sist men inte minst, fyra valbara kör­program.

Ännu finns Monkey att se enbart som konceptmodell. Men tecknen pekar på att den kan komma i produktion under 2018.

Cub und Monkey koncept
Honda vill att även de mindre ska kunna uppleva legender: Både Super Cub och Monkey 125 var utställda på EICMA som koncepthojar, men kommer eventuellt ut på  marknaden senare under 2018.

Som sagt, många heta nyheter från Honda som visas på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.