Ett litet äventyr

KTM 390 Adventure – en attraktiv liten offroadtourer, vars teknik kommer från fabrikens allt omfångsrikare modulsystem. Foto: BMH-Images

KTM 390 Adventure. KTM utökar äventyrsserien rejält. Förutom den redan aviserade 790 Adventure kommer nu också en smidig 390 ut på marknaden.
Den som hade trott att KTM:s fokus på nya modeller skulle mattas av nu när man satsar hårt på MotoGP och att utveckla Husqvarna, kan känna sig lurad. Tvärtom fortsätter man på huvudkontoret, i österrikiska Mattighofen, att konsekvent bygga ut modellprogrammet.
Vår spionfotograf fångade helt nyligen en 390 Adventure på bild, en riktigt attraktiv liten off roadtourer, vars teknik kommer från fabrikens allt omfångsrikare modulsystem. Motorn används redan i 390 Duke och den lilla sportmaskinen RC 390. Samtidigt används den också hos systermärket i den lilla Husqvarna 401. Och nu kommer den livliga 44-hästarsstånkan också till användning i ett off roadchassi.
Motorn har ingen våldsam eff ekt, men det räcker för att slå
exempelvis BMW G 310 GS på fingrarna. Något som för övrigt ser ut att vara en del av planen: Överallt där BMW dyker upp, kommer man med en vassare modell.
Tillbaka till 390 Adventure: Tack vare en fackverksram i rundrör
av stål och lätta påbyggnadsdelar kommer också den här instegsmaskinen att följa KTM:s slogan: ”Ready to Race”. Stolt står ”Racing”
skrivet på generatorkåpoan. Långslagiga fjädringskomponenter från WP sitter både fram och bak, vilket borgar för att man också ska
klara körning vid sidan av vägen. Modellen kommer givetvis med ABS-bromsar och den iögonfallande LED-strålkastaren ger bra synlighet
på väg. Modellen ska också kunna konkurrera prismässigt, vilket den enkla frambromsen från Bybre/Brembo talar för, liksom för att modellen kommer att byggas i Indien.