Ducati presenterar fyra nya modeller

Casey Stoner och Claudio Domenicali presenterar nya Ducati Panigale V4 Speciale.

Igår kväll slog Ducati på stort och presenterade fyra nya modeller under ett TV-sänt och live-streamat evenemang – Ducati World Première – på Teatro Linear Ciak i Milano. VD:n själv – Claudio Domenicali – höll i showen som var oerhört välproducerad med gäster som Andrea Dovizioso och Jorge Lorenzo på scen. 

Ducati Scrambler 1100 Special med trådekerfälgar.

Först ut var Ducati Scrambler 1100 där konceptet vuxit till 1079 kubik i en motor som levererar 86 hästar vid 7500 varv, i ett fett register. Den kommer också i versionerna Special och Sport. Bland den nya finesserna märks LED-ljus, Bosch kurv-ABS, greppkontroll och olika körprogram. Sport har dessutom Öhlins-fjädring både fram och bak. Pris från ca 135.900 kronor.

Ducati 959 Panigale Corse.

Nästa nyhet var Ducati 959 Panigale Corse som kördes upp på scen av Superbike VM-föraren Chaz Davies, som kom på en andraplats totalt i VM. Motorn är en ”Superquadro” på 955 kubik som levererar 150 hästar vid 9000 varv. Ramen är en kompakt monocoque-konstruktion i gjuten aluminum där motorn ingår som bärande del. Fjädringen kommer från Öhlins både fram och bak. Motorn har en ventiljusteringsintervall på 2400 mil som ett led i att Ducati jobbat på att förbättra servicen på samtliga modeller. 959 Panigale Corse väger 197.5 kg (90% fulltankad), vilket är 2.5 kg mindre än 959 Panigale. Detta tack vare litium-jon batteri och Akrapovič titanljuddämpare. Pris från ca 165.900 kronor.

Ducati Multistrada 1260 S med variabla ventiltider, mer elektronik och ”vingar”.

En annan ny 2018-modell som visades var Multistrada 1260. Drivkällan är den nya Ducati 1262 kubiks Testastretta-motorn med variabla kamtider – DVT (Desmodromic Variable Timing). Den har också en ny chassiinställning, mer modern elektronik och en ny design som inkluderar ”vingar” och sportigare fälgar. Ducatis allkonstnär kommer i flera versioner: S-versionen får semi-aktiv fjädring och krockkudde i samarbete med Dainese – medan Pikes Peak blir den sportigaste Multistrada-versionen med Öhlins-fjädring och smidda alufälgar.
Under eventet visade Claudio Domenicali också Multistrada 1200 Enduro Pro, som är tänkt att spela en viktig roll i ”DRE” (Ducati Riding Experience) som är förarkurser i offroadkörning. Man visade också XDiavel och Monster 821, som vi redan provkört förra veckan. Pris från ca 185.900 kronor.

Ducati Panigale V4 S med 214 hästars toppeffekt och torrvikten 174 kilo.

Sedan var det dags för toppmodellen som alla väntat på – den nya Panigale V4. Ducatis testförare Michele Pirro körde upp S-modellen på scen. En hoj som är närmare en MotoGP-hoj än någonting annat vi sett för gata. Det här är den första serieproducerade Ducatin med en fyrcylindrig V-motor som är en direkt avkomma av racern – Desmosedici GP. Pris för standardversionen från ca 229.900 och Panigale V4 S från ca 288.900 kronor.
Dominicali berättar att Ducatis nya sportmaskingeneration fokuserar på teknologi, stil och prestanda. Ett helt nytt kapitel i företagets historia som också inkluderar den exklusiva, ”limited-edition” och separat numrerade Panigale V4 Speciale.
Panigale V4 Speciale som givetvis har en mängd exklusiva komponenter kördes upp på scen av före detta MotoGP-stjärnan, testföraren och Ducati-ambassadören Casey Stoner, en perfekt avrundning på eventet.
S-modellen uppger hela 214 hästars toppeffekt vid 13.000 varv och torrvikten 174 kilo. Speciale presterar ännu häftigare 226 hästar (med racingkit) och väger 164 kilo torr. Pris ca 401.900 kronor.