Crutchlow leder MotoGP-VM efter drama i Argentina

Jack Miller blickar tillbaka på resten av startfältet efter ett första drama med däcksbyten strax innan starten.

Privatföraren Cal Crutchlow tillbaka i topp efter ett häpnadsväckande race, med stort drama mellan Marquez och Rossi.

Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) har tagit en imponerande tredje Grand Prix seger i Gran Premio Motul de la Republica Argentina, före Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) och Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) på sista varvet för att ta segern och vinna Hondas 750 Grand Prix-seger. Men mest uppärksamhet drog dramat mellan Marc Marquez (Repsol Honda Team), då den regerande världsmästaren fick flera bestraffningar inklusive en ride-through och därefter trängde ut Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) av banan ut i gräset. Känns det här igen? Årets MotoGP-säsong ser ut att bli en riktig rysare.

Det blev drama även innan startfältet släpptes iväg på banan ”Termas de Rio Hondo”, då väderförhållandena var mycket svåra att förutse och loppet försenades, eftersom de flesta i startfältet gick tillbaka in i depå för att byta däck. Det lämnade Alma Pramac Racing Jack Miller ensam i pole-position då australiensaren inte behövde byta däck, och resten av fältet fick backa några rader för att inte alla skulle behöva starta från depån.

När startfältet kom tillbaka för det andra startförsökte hände ytterligare något som skapade rubriker – den regerande mästaren Marc Marquez (Repsol Honda Team) fick motorstopp och snurrade runt och på start-och-mål-rakan och därmet fördröjde starten ytterligare. Dessutom körde han åt fel håll för att komma in i sin startruta. I det läget skulle han egentligen behöva starta från depån…

Starten gick och frågan om Marques agerande blev hängande i luften och Miller tog ledning från sin långt framskjunta pole-position. Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) tog andraplatsen, medan Zarco inledningsvis var trea innan Marquez gick förbi då fransmannen fick ett släpp. Därifrån tog sig Marques upp till bakom Miller – samtidigt som Zarco tog sig om Pedrosa som därmed hamnade ute på en våt del av banan, vilket i sin tur resulterade i en omkullkörning.

Samtidigt beslutades att Marquez skulle straffas med en ”ride-through”, vilket innebar att han tvingades in i depå och nästa steg av dramat inleddes.

Samtidigt var Miller återigen i ledning, jagad av en trio bestående av Zarco, Rins och Crutchlow, som snart var ikapp redo för att slåss om pallplatserna.

Men Marquez satte upp ett stenhårt tempo, körde brutalt och stötte i Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) och fick kliva ner en position som bestraffning. Efter att ha gjort det tog Marques återin upp kampen och körde som en furie genom fältet. Det såg ut att kunna bli en fantastisk återhämtning.

Längst fram tog Rins ledningen, men missade, samtidigt som Miller fick ett problem – vilket gjorde att Cal Crutchlow kunde smita förbi och ta ledningen framför Zarco och de tre kunde sedan dra ifrån Miller.

Marques missar bromsningen och kör på Rossi – känslorna från 2015 väcks tillbaka.

Men dramat var långt ifrån över. Under sin väg tillbaka hade Marquez plockat in Andrea Dovizioso (Ducati Team) och tog in på Movistar Yamaha MotoGP duon med Valentino Rossi och framför honom Maverick Viñales. I sin iver att komma förbi ”The Doctor” missbedömde Marques situationen och tryckte sig in innaför Valentino Rossi och det blev kontakt.

Båda missade spåret och fick sitta upp i sadeln, Marques klarade sig precis, medan Rossi med nummer 46 gick omkull då framhjulet gick ut i det våta gräset. Han kunde dock lyfta upp cykeln igen och fortsätta racet, dock tappade han massor av placeringar och den här incidenten satte säkert fart på det gamla bråket igen som kulminerade 2015 med att Rossi fick starta sist i den sista deltävlingen i Valencia och därmed sannolikt förlorade VM-titeln det året.

Rossi lyfter upp sin Yamaha och kan fortsätta racet, dock väldigt långt bak i fältet.

Kampen om segern fortsatte ändra in på sista varvet. Crutchlow och Zarco kunde skapa en lucka till Rins och gjorde upp sinsemellan på det sista varvet – britten drog det länsta strået och tog sin tredje Grand Prix-seger. Zarco tog andraplatsen efter en imponerande prestation medan Alex Rins tog sin första pallplats i den stora klassen.

Miller kom in som fyra framför Marquez – men när målflaggan föll, fick nummer 93 ytterligare en bestraffning, 30 sekunder lades till på hans totala racetid.

Det betyder att Marquez slutar på 18:e, och inte kommer hem med några poäng från Argentina.

Viñales tar därför över femteplatsen, framför Andrea Dovizioso (Ducati Team) och en imponerande körning av Tito Rabat (Reale Avintia Racing). Andrea Iannone (Team Suzuki Ecstar) kom åtta, med Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3) på en sensationell niondeplats som bästa rookie-förare. Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing) avslutade topp tio, precis före KTMs bästa resultat så långt under 2018 där Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory) tog poäng på elfte plats.

Temperaturen ökar och inför nästa deltävling i Texas leder Cal Crutchlow för första gången någonsin – det är första gången en brittisk förare leder VM, sedan 1970-talet, och dessutom en privatförare.

Marquez får samtidigt utstå kritik, han gick direkt till Yamahas depåbox för att be Rossi om ursäkt, men släpptes inte in av arga medarbetare. Dramat fortsätter i Texas söndagen den 22 april.


Ställningen i MotoGP efter Argentinas GPPDF

Pos. Förare Märke Nation Poäng
1 Cal CRUTCHLOW Honda GBR 38
2 Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 35
3 Johann ZARCO Yamaha FRA 28
4 Maverick VIÑALES Yamaha SPA 21
5 Marc MARQUEZ Honda SPA 20
6 Jack MILLER Ducati AUS 19
7 Danilo PETRUCCI Ducati ITA 17
8 Valentino ROSSI Yamaha ITA 16
9 Alex RINS Suzuki SPA 16
10 Andrea IANNONE Suzuki ITA 15
11 Tito RABAT Ducati SPA 14
12 Dani PEDROSA Honda SPA 9
13 Hafizh SYAHRIN Yamaha MAL 9
14 Franco MORBIDELLI Honda ITA 6
15 Pol ESPARGARO KTM SPA 5
16 Scott REDDING Aprilia GBR 4
17 Alvaro BAUTISTA Ducati SPA 3
18 Takaaki NAKAGAMI Honda JPN 3
19 Karel ABRAHAM Ducati CZE 1
20 Jorge LORENZO Ducati SPA 1
21 Thomas LUTHI Honda SWI
22 Bradley SMITH KTM GBR
23 Aleix ESPARGARO Aprilia SPA
24 Xavier SIMEON Ducati BEL