Björn Gunnarsson kör BMW i Isle of man TT 2017

Här kan du se en design-idé om hur Björns BMW kan komma att se ut under Isle of Man TT…

Björn Gunnarssons deltagande i årets Isle of Man TT kan inte annat än sammanfattas som en succé. Han bröt igenom den magiska 120 MPH-barriären och körde fortare han någonsin gjort runt The Mountain Course med ett snitt på nästan 195 km/h. Med fina placeringar i Supersport och Lightweight-klassen, där han lyckades köra in på en 9:e plats. Nu står det klart att Björn kommer att ställa upp och tävla på den gröna ön med en BMW S1000RR i 2017 års upplaga av tävlingen.

Efter att ha tävlat under fyra säsonger på Isle of Man, med fina framgångar i årets TT-framgångar, med en 20:e plats i Supersport-klassen och en 9:e plats i Lightweight, anser sig Björn ha samlat tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att ta steget upp till de största tusenkubikarna inför 2017.

Så här kommenterar Björn med sina egna ord:
”Efter att ha tävlat under fyra säsonger på Isle of Man ansåg jag mig efter årets TT-framgångar, med en 20:e plats i Supersport-klassen och en 9:e plats i Lightweight, ha samlat tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att ta steget upp till de största tusenkubikarna inför 2017. I TT-depån i somras undersökte jag bland mina medtävlare med större erfarenhet, vilket som ansågs som den lämpligaste tusenkubikaren för landsvägsracing. De flesta svaren pekade mot BMW S1000RR, vilket också bevisades av segrar för Hutchinsson i Superstock 1000 och Dunlop i Superbike under tävlingsveckan.

Tack vare målmedvetenhet, en smula tur och ett stort tillmötesgående från nyckelpersoner på rätt positioner i den svenska mc-branschen knöt jag värdefulla kontakter redan i somras efter hemkomsten från Isle of Man. I slutet av sommaren stod det sedan klart att jag skulle få möjlighet att köra en ny BMW S1000RR i TT 2017. Därefter har hösten ägnats åt att hitta rätt kompetens och förutsättningar för att klara av den krävande uppgiften på ett bra sätt. Att tävla i Isle of Man TT är en lagsport och att hitta rätt personer att omge mig med i teamet har därför varit mitt absolut främsta fokus. Därför är det väldigt glädjande att kunna meddela att jag fått klartecken från precis de människor och sammarbetspartners som jag känner att jag vill och törs anförtro uppgiften att hjälpa mig att ta mig in i TT-racingens kungaklass.

Under vinter och vår kommer jag att berätta om alla detaljer kring byggnationen av motorcykeln och teamet genom mina kanaler i sociala medier. I korta drag är teamet svenskbaserat och frontas av Alternativ 1 MC som är BMW-återförsäljare i Kalmar. Motorcykeln är en BMW S1000RR -16 som vi kommer att bygga enligt FIM:s Superstock 1000-reglemente och som jag därför kommer att kunna tävla med även i Superbike och Senior-klasserna förutom Superstock-klassen. Det ger mig möjligheter till 3 tävlingsstarter med samma hoj och mycket körtid är precis vad jag kommer att behöva för att lära mig hantera över 200 hästkrafter på den krävande och 6 mil långa landsvägsbanan.”

Här kan du kolla in en film där du får hänga med Björn på en sväng i årets Isle of Man TT.