Bantade Betor

_MC52414_CM_7166-41_CM_6716-21_CM_6946-34_CM_7458-54_CM_7378-51_MC52443_MC52359

Inför 2018 presenterar Beta sitt starkaste modellprogram någonsin. Aldrig tidigare har en sådan omfattande uppdatering gjorts i det italienska märkets digra utbud.

Det mest noterbara är den grymma viktminskningen på enduromaskinerna på 4,7 kilo (tvåtakt) och 5,3 kg (fyrtakt). Beta har dessutom tagit det stora steget att helt eliminera kickstarten, både på två- och fyrtakt. Vidare noteras dubbla spridare på alla fyrtaktarna, framförallt för att öka kraften i mellan- och toppregistren. Förutom spridarna lämnas fyrtaktarna i stort sett orörda medan man lagt mycket krut på tvåtaktarna. Nya topplock, cylindrar, kolvar, vevstakar och vevaxel ska garantera en livligare motor med bättre effektutveckling.

Båda motortyperna har utrustats med nya kopplingar med slimmad profil, uppdaterade växellådor samt nya högflödande luftfilterboxar. Betas ramar är helt nya till 2018 och har ökad vridstyvhet i både axiell och radiell ledd. Lite iögonfallande då bland annat KTM och Husqvarna de senaste åren har jobbat fram ramar med minskad axiell styvhet för att hjälpa fjädringen och få en mer följsam hoj. Vi hoppas att Beta hittat ett vinnande koncept.

I samband med lanseringen an 2018 års modeller släpptes helt oväntat en bomb, Beta kommer med en tvåtakts 125:a till hösten! ”Instegsmodellen har länge saknats i sortimentet” informerar Marie-Louise Fredriksson på Maskinservice i Krylbo, som är importör av Beta i Sverige. 125:an kommer presenteras för allmänheten på EICMA-mässan i november och kommer vara fullt EURO 4-godkänd och landsvägsregistrerad.

Tillsvidare finns tvåtaktarna i 250 och 300 kubik, fyrtaktarna i 350, 390, 430 och 480 kubik.

Modellerna finns tillgängliga hos återförsäljarna i slutet av juli.

www.beta-motor.se finns aktuell pris- och återförsäljarlista.