Är elhojarna framtiden för oss motorcyklister?

Framtidens motorcykel­motor? ­KTM:s nya ­Freeride E-motor med det 38 500 kronor dyra och 27 kilo tunga batteripacket ovanför.

Ledaren, ur Motorrad nr 10 – 2017

Precis hemkommen efter kul motor­cykelkörning i tyska Eifelbergen med en stor, kraftull, mullrande KTM 1290 ­Super Duke R. Den drivs av en modern bensin­motor med all den känsla som förmedlas genom motorns kraftpulser, det läckra ljudet, vibrationerna från twinnen och det effektregister som kännetecknar en bensinmotor.
Bland bilarna pratas det mycket om rena ­elbilar och de har börjat synas mer och mer på vägarna ­under senare år, trots frågetecken kring aktions­radie och laddningstider. På en vanlig bruksbil känns det ändå som att en ­elmotor kan bli en förnuftig drivkälla när väl batterierna har utvecklats lite till och kommit ner i pris.
På en motorcykel känns det dock mer tveksamt. Om vi tittar in i framtiden och tänker oss stora eldrivna landsvägshojar. Vad händer med all den känsla som motorcykeln som ett nöjesfordon faktiskt förmedlar? Det har sagts att stora tillverkare som testar elhojar för framtiden planerar att bygga in en ljudanläggning som producerar rätt sound…
En elmotor har dessutom en helt annan ­karaktär. Den susar vibrationsfritt, drar starkt ­redan från noll varv, utan det effektregister som karaktäriserar en bensinmotor och behöver ingen växellåda eftersom den är så flexibel.

Chefredaktören Gerry Nordström gillar ­både sport och touring. Gärna med en mullrande bensinmotor med karaktär som drivkälla.

Fredrik Lundgren har varit på KTM:s presentation av nya Freeride E-XC, där lägre pris och ökad aktionsradie (nästan åtta mil) utlovas. För en endurohoj som det här är betonas miljöaspekterna. Det är lättare att få tillstånd att bygga motorbanor eftersom ljudninvån är minimal. Exempelvis i Mattighofen, en stad som praktiskt taget lever av KTM-fabriken, fick man avslag på ansökan om att bygga en endurobana. Däremot tyckte de lokala politikerna att en träningsbana för elhojar inte var några problem.
Det är inte heller alla som köper tesen om att eldrivna bilar och motorcyklar är så mycket mer miljövänliga. De menar att det i mångt och mycket handlar om att flytta problemen från en plats till en annan. Varifrån kommer strömmen? Är den framställd i smutsiga kolkraftverk, eller i rena vattenkraftverk? Batterierna har stor miljöpåverkan både vid tillverkning och när de ska tas hand om efter att de tjänat ut.
Jag började faktiskt mitt arbetsliv som elingenjör och vet hur elmotorer fungerar, men är trots det, eller kanske just därför, en hängiven fan av bensinmotorer.
Hur kommer man bäst tillrätta med ekonomin och miljön? Den energi som finns i bensin utnyttjas fortfarande oerhört dåligt. Här finns massor att göra för att effektivisera bensinmotorn, samtidigt som man måste minska förbrukningen. Helt sjukt egentligen, när man betänker att bensinförbrukningen hos en motorcykel bara sjunkit marginellt de senaste tio, tjugo åren, trots insprutning och all avancerad elektronik.
Det handlar om var konstruktörerna lägger fokus. Ser fram emot mer effektiva, mer miljövänliga bensinmotorer med massor av känsla också i framtiden.


Läs mer i Motorrad nr 10 som ligger ute nu!

Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300. Du kan också beställa den från redaktionen via vårt kontaktformulär. Eller läsa den digitalt genom att klicka här!