Pressmeddelande från Exide Technologies. Mölnlycke, 1 november 2018:

Exide Technologies, som är en global leverantör och producent av blybatterier till allt från motorcyklar till jordbruksmaskiner och allt där emellan, ger nu några enkla tips på hur man förbereder och sköter om sitt motorcykelbatteri inför och under vinteruppehållet. På så vis undviker man tråkiga överraskningar när säsongen återigen drar igång, samtidigt som pengar och energi sparas!

Ett batteri i en motorcykel som inte används under en längre period riskerar att gå sönder i förtid.
– Batterier är en färskvara och många motorcykelägare glömmer av att undersöka och förbereda sitt batteri inför vintern. Med lite förberedelse och laddning under vintern undviker man bekymmer inför säsongspremiären, säger Viktor Ekermo, Product Manager på Exide Technologies i Norden.
Underhåll av ditt motorcykelbatteri är viktigt, och det finns flera anledningar till att ge batteriet lite omtanke nu i samband med att det är dags för förvaring, och med en viss regelbundenhet under vintern. Att låta ett batteri förstöras i förtid är varken bra ur miljösynpunkt eller rent privatekonomiskt.

– Med de här tipsen slipper du oroa dig för att premiärturen till våren inte blir av på grund av ett dött batteri. Dessutom är det ett stort resursslöseri såväl miljömässigt som rent ekonomiskt att låta sitt batteri förstöras under vintern, säger Viktor Ekermo.
Exides batteritips för din motorcykel inför vinterförvaringen:
• Koppla bort batteriet från det elektriska systemet vid förvaring under en längre tid.
• Torka av batteriet med en fuktig trasa, håll det rent och smörj in polerna med fett för att minska risken för oxidering.
• Ladda batteriet maximalt inför vinterförvaringen.
• Batteriet ska förvaras svalt och torrt. Batteriets självurladdning blir mindre ju lägre temperatur det är. Det skall dock inte förvaras i minusgrader.
• Underhållsladda batteriet ett par gånger under förvaringstiden med en kvalitetsladdare. Tänk på att använda rätt sorts laddare till just din typ av batteri.
Fakta: Ett motorcykelbatteri har normalt en livslängd på flera år om det tas hand om på rätt sätt. Alla batterier självurladdas till viss del, vilket gör att vilospänningen sjunker. Ett fulladdat batteri har cirka 12,7 V och bör laddas när vilospänningen når 12,4 V för att undvika skador. Om ett batteri inte hålls fulladdat så finns det risk att det sulfateras, vilket minskar dess kapacitet. Prestandan försämras även om batteriet utsätts för extrema temperaturer.
Exide Technologies är en av världens största tillverkare av batterier med tillbehör till fordonsbranschen. I Sverige säljs produkter även under varumärket Tudor. Exides batterier och laddare finns att köpa hos återförsäljare av blybatterier till fordon.