Världslanseringen av nya Triumph Street Triple S, R och RS

Under tisdagskvällen ägde världslanseringen av nya Triumph Street Triple S, R och RS rum. Här kan du ta del av den första informationen om denna busiga nakenmodell, som bland annat fått en helt ny 765-kubiks trecylindrig radmotor, baserad på motorn hos Daytona 675.

Triumph Street Triple lanserades första gången år 2007, och sedan dess har modellen sålts i över 50.000 exemplar. Nu har den senaste versionen av den populära nakenmodellen presenterats.

Den nya motorn på 765 kubikcentimeter är baserad på den hos Daytona 675, som nu fått 80 nya komponenter som bland annat resulterat i ökad borrning och slaglängd. Här finner vi även nya vevstakar, kolvar, vevaxel och balansaxel, som tillsammans lagt grunden för betydligt mer toppeffekt och ökat vridmoment, i synnerhet på låga varvtal och upp vidare genom mellanregistret.

Hos nya Street Triple S är motorn på 113 hästkrafter som bäst vid 11250 varv per minut, och 73 Newtonmeter vridmoment vid 9100 varv per minut. Street Triple R erbjuder 118 hästkrafter på topp vid 11700 varv per minut, och 77 Newtonmeter vridmoment vid 9400 varv per minut. Street Triple RS maxar med 123 hästkrafter som bäst vid 11700 varv per minut, och 77 newtonmeter vid 10800 varv. Hos samtliga versioner är växellådan med lägre utväxling på första och andra växeln till förmån för bättre acceleration. Avgassystemet är också nytt, med ny design och dragning, som tillsammans ger bättre prestanda och ett maffigare avgasljud, där Triumph uppger att den nya luftburken, tillsammans med det nya avgassystemet sänkt vikten med 1,7 kilogram. Förutom dessa tre, finns dessutom finns en extra låg R-version.

De olika modellerna skiljer sig en aning åt vad gäller grundutrustning. ABS är standard hos samtliga versioner, liksom Ride-by-wire, antispinn (som går att stänga av), upp till fem olika körprogram och växellägesindikator. Medan RS är med Showa Big Piston framgaffel och Öhlins STX40 stötdämpare med piggyback kommer R-versionen med Showa SF-BPF framgaffel och Showa RSU piggyback-stötdämpare (fullt justerbar) och S-versionen med en Showa SFF framgaffel och Showa RSU-stötdämpare med justerbar fjäderförspänning. När vi synar bromsarna finner vi Brembo M50 radiellt monterade Monobloc 4-kolvsok hos RS, Radiellt monterade Brembo M4 42 4-kolvsok hos R-versionen och Nissin tvåkolvsok hos Street Triple S.

Street Triple R och RS kommer även med ny LED DRL-strålkastare (R och RS-modellerna), som ska ge bättre sikt och även öka synbarheten. Ljuset hos den nya LED DRL-strålkastaren uppges vara 28 gånger starkare än hos föregående modell med vanligt halogen ljus. Hos S-modellen sitter en ny typ av LED-strålkastare på plats, som ska ge 4,6 gånger starkare ljus än hos föregående strålkastarenhet med halogenljus.

Medan Street Triple S kommer med en uppdaterad LCD-instrumentering med analog visning av motorvarvtalet, kommer R och RS-versionerna med en helt ny digital instrumentering med 5-tums TFT färgskärm, och där det är möjligt att välja mellan tre olika layouter för visning av informationen. En praktisk detalj är att vinkeln hos instrumenteringen går att justera i flera steg för optimerad översikt över instrumenteringen för alla typer av förare. Hos RS-versionen finns även ytterligare ”teman” för instrumenteringen att välja mellan. Dessutom är självavstängande blinkers standard hos R och RS, liksom den nya fem-läges joysticken. Hos RS-versionen sitter även Quickshifter (växla utan att behöva använda kopplingen) och Lap timer (varvtidmätare) på plats.

Inom kort kommer modellen provköras, och vi återkommer då med en mer utförligt rapport.