Test av sporttouringdäck

Test av sportiga touringdäck i dimensionerna 120/70 ZR 17 och 180/55 ZR

Vi kör ända ner till Korsika för att testa marknadens sporttouringdäck, på vått och torr, som nya och begagnade efter 400 mil. Här får du också svart på vitt när det gäller slitaget.

Med sex identiska motorcyklar ger vi oss ut på uppdraget att snabb­spola fram en säsongs mc-körning med sportiga touringdäck. Vi ska avverka så mycket däckmönster på så kort tid som är möjligt vid normal körning. Dessutom kör vi vårt vanliga stentuffa testprogram både då däcken är nya och då de är slitna. På vått och i torrt, på väg och på testbana.

Test av:
Bridgestone T31, Continental Road Attack 3 GT, Dunlop Roadsmart III,
Metzeler Roadtec 01, Michelin Road 5, Pirelli Angel GT

Även de allra vackraste kurvdestinationerna på den här planeten har en hake – man måste först ta sig dit, och helst så smidigt som möjligt. Följaktligen blir det här en resa där vi provar ut högfartsstabiliteten på respektive däck. Vi förutsätter att det kommer att bli en hel del motsättningar. För vad hjälper än så goda kurvegenskaper när man väl kommer fram till målet om uppförandet med passagerare och packning under transporten ner inte är god nog? Därför ställer vi oss på vår favoritteststräcka för högfartsprov, en tom, bred motorväg med fri fart – här kan boxern sträcka ut ordentligt innan vi kommer in över gränsen till Frankrike där hastighetsbegräsningen tvingar oss ner i lägre farter.

Samtliga hojar högfartstestas sedan med samma förare och passagerare, samt med exakt samma packning. Det blir en spännande tur för den stackars passageraren så vi kör så fort det bara går mellan motorvägsavfarterna och sedan vänder runt för att köra lika snabbt tillbaka till utgångspunkten. Sedan byts hoj tills samtliga däck har körts igenom. Passagerarens ansiktsuttryck blir allt mer spänt, men inget dramatiskt händer. Däremot ger det här första testet av däcken i nyskick en hel del information.

När det gäller orubblig stabilitet måste samtliga däckmärken ställa sig på led bakom Bridgestone och Pirelli. Även om man försöker provocera fram en oro i styret i farter över 200 km/h genom att ruska i styret förblir de båda BMW:na med vårt nummer 1 och 6 orubbliga. En sidoeffekt är dock att de båda har en tydlig upprätningstendens vid bromsning under nedlägg. Dunlop Roadsmart III upplevs som mer nervöst, liksom Michelin Road 5. Det blir lite mer spännande för passageraren vars ansiktsfärg antar en grönaktig ton, men situationen blir ändå aldrig kritisk.

Om vi flyttar oss hundra mil fram tills vi rullar av färjan ”Mega Express II” på Korsika. Hamnstaden Bastia hinner knappt försvinna i backspegeln innan kurvorna börjar rada upp sig, den ena efter den andra, i en till synes oändlig mängd. Nu trivs däremot Dunlop Roadsmart III och Michelin Road 5 som fisken i vattnet, vår R 1200 RS får en riktig smidig karaktär och styr lätt och villigt in och igenom svängarna.

Väljer man istället cykeln som är skodd med Bridgestone T 31 eller Pirelli Angel GT är samma cykel plötsligt lite mer trögstyrd, men stadigare, och föraren får jobba mer i de kurviga partierna.
Övriga däck har egenskaper någonstans mitt emellan de här båda ytterligheterna. Skillnaden totalt mellan första och sista däck i den här deletappen är dock bara futtiga tre poäng, vilket visar att samtliga däck har riktigt goda prestanda. Här gäller det att gå in i tabellen ovan och noga studera de olika betygen och samtidigt överlägga med sig själv om vilka egenskaper som är viktigast för just dig. Upplever du din hoj som nervös, kan det korrigeras med rätt val av däck, och tvärtom.

Läs hela testet nedan =>

Klicka på bilden nedan för att läsa testet i helskämsläge.