Skalpellen

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

KTM 790 Duke. I den nya 790 Duke har man buntat ihop erfarenheterna från 690 Duke och 1290 Super Duke. Resultatet: En radtwin med 799 kubikcentimeter, 105 hästkrafter och med en vikt av runt 180 kilo körklar.

KTM 790 Duke Märkestypisk design och fiffiga lösningar som effektiv dragning av avgasrör och stålrörsramen med en bakram av aluminium ger 790 Duke ett spänstigt utseende. Den nya motorn ingår som bärande del.

Nej, effekthysterin är inte förbi, den tar förmodligen bara en liten paus. Den snoozar, så att säga, för någon gång i livet når man den punkt där man måste ordna upp sina saker och ställa frågor. Läs mer

Annons

Sverigepremiär för nya Ducati Panigale V4

Svenska Ducati-chefen Tobias Persson inleder med ett kort föredrag om Ducati och dess historia.Daniel Sjögren hos svenska Ducati avtäcker Panigalen och startar upp den så att de ljuvliga V4-tonerna dånar i lokalen.Snygg att se på, designmässigt på topp!Något som givetvis måste förevigas och delas med polarna på Facebook och Instagram.Lite extra gasning innan......Tobias fortsätter med den tekniska presentationen. Imponerande prestanda.S-modellen har elektroniskt styrd Öhlins-fjädring både fram och bak.Instrumenteringen är en datacentral för all information och justering av chassit.Kolla in det läckra LED-bakljuset! Något som förmodligen många av konkurrenterna kommer att få stifta bekantskap med.

Ikväll bjöd Ducati in till en exklusiv förhandsvisning av splitternya Panigale V4. Det skedde inför 160 specialinbjudna gäster på Audi Forum vid Kungsträdgården i centrala Stockholm. Svenske Ducati-chefen Tobias Persson gjorde ett kort anförande, berättade om Ducatis historia, och presenterade den nya läckerbiten innan Daniel Sjögren drog täcket av och ett sus gick genom publiken. Volkswagen-koncernen med Audi är sedan ett par år ägare av Ducati. Därför skedde också presentationen i Audi Forum i Stockholm.

Daniel Sjögren startade sedan också upp motorn så att åskådarna fick höra de sköna Ducati V4-soundet. En verklig skönhet på två hjul som gjorde nyfikna tryckte på och det var svårt att tränga sig fram för att få bilder.

Det var alltså inbjuden press, återförsäljare och stamkunder som bjöds på mat och dryck samt fick möjligheten att se närmare på Ducatis hetaste nyheter. Med på salongsgolvet stod även helt nya Multistrada 1260 samt uppdaterade Monster 821.

På det hela en mycket trevlig kväll med en skön blandning av läckra hojar och trevliga människor.

Tobias drog en teknisk presentation en bit in på kvällen det råder ingen tvekan om att det är är en sporthoj som kommer att hävda sig väl i kommande Motorrad-tester.

Vi kan knappt bärga oss! Motorland Aragon och vårt stora sporthojstest nästa!

Utmana mörkret

Gerry är nere och kör nya Yamaha MT-09 SP i södra Portugal, här kommer en första rapport:

Tidig (och lite frisk) morgon på den portugisiska sydkusten, dags för en dag med Yamahas nya MT-09 SP.

Efter framgångarna med MT-serien jobbar Yamaha oförtrutet vidare för att vidareutveckla och komplettera modellprogrammet. Av Yamahas marknadsandel på 14,2 procent i Europa är hela 48 procent i kategorin ”Hyper Naked” (det vill säga Yamahas MT-modeller).

Nya Yamaha MT-09 SP kostar 12 000 kronor mer än standard MT-09, men man får en hel del för de extra pengarna.

I SP-modellen fokuserar man på att förbättra några av svagheterna hos standardmodellen, då framför allt fjädringen, där en fullt justerbar Kayaba-framgaffel och en avancerad bakstötdämpare från svenska Öhlins lyfter chassits prestanda ett rejält snäpp. Läs mer

Överladdning

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Kawasaki. Nu kommer en sporttourer som blir ett spännande tillskott bland kompressor­modellerna – Ninja H2 SX. Dessutom kommer H2 SX i en ännu mer påkostad SE-version. Den vassa sporthojen ZX-10R får semiaktiv fjädring och tillsammans med den ursnygga Z 900 RS Café har vi läckra nyheter för alla.

Kawasaki Ninja H2 SX Tekniska data: Fyrcylindrig radmotor, 998 cm³, 147 kW (200 hk) vid 11 000/min, 137 Nm vid 9 500/min, fackverksram av stål, vikt fulltankad 256 (H2 SX SE: 260) kg, tankrymd 19 liter, sadelhöjd 835 mm, pris: 194 500 kr

Kawasaki Ninja H2 SX
Knappt man kan tro det, men det är sant. Nu verkar Kawasakis marknadsavdelning faktiskt tänkt förnuftigt vid konstruktionen av den andra kompressormatade Ninja H2-versionen. Med ”en motorkarakteristik anpassad för vardagskörning och låg bränsleförbrukning”. Som om det vore en anledning för någon att köpa en H2. Nej, med en H2 handlar det om övertryck. Om allt övertryck som kompressorns skovelhjul kan uppbåda för att trycka in bränsleblandningen i förbränningsrummen.
Vi pratar här om en liters slagvolym, 200 hästkrafter – och se upp – över 137 newtonmeter i vridmoment vid 9 500 varv. Den gamla devisen ”slagvolym kan endast ersättas med mer slagvolym” stämmer alltså inte längre. Men naturligtvis vet vi ju också att H2 av den första generationen inte fungerade helt perfekt med kompressormatningen. Viss fördröjning på gasen, motorn skjuter på en stund också vid avslag – problemen med överladdade motorer slutar heller inte hos Kawasaki. Läs mer

Nya pilar i kogret

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Husqvarna Vitpilen/Svartpilen 701/401. Husqvarna vill presentera ”Real Street-Bikes” med Vitpilen-serien. Teknisk bas är beprövad teknik ur KTM:s gömmor. Optiskt och konceptuellt går man här däremot helt andra vägar. Ett modigt steg.

Husqvarna Vitpilen 701 Tekniska data: Encylindrig fyrventilsmotor, 693 cm³, 55 kW (75 hk) vid 8 500/min, 72 Nm vid 6 750/min, fackverksram av stål, inverterad gaffel, ­enkla skivbromsar fram/bak, Ø 320/240 mm, sadelhöjd 830 mm, tankrymd 12,5 liter, vikt utan bränsle 157 kg, pris: 95 900 kr

Sedan Husqvarna tagits över från BMW av KTM-chefen Stefan Pierer går det spikrakt uppåt för märket. Tillvägagångssättet, liknande vad större koncerner i bilbranschen som VW tillämpar, är att ta beprövad teknik och konfigurera om den i ett märkesspecifikt sammanhang. Detta fungerar uppenbarligen så bra mellan KTM och Husqvarna att Husqvarna nu är ett av de tio största märkena nere på kontinenten. Läs mer

Starkare lill-GS

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

BMW-Nyheter. De båda stora offroadmaskinerna F 750 GS och F 850 GS kommer som helt nya konstruktioner, och med 50 kubik större motorer. Hos K 1600 Grand America säger namnet allt och skotern C 400 X skall föreställa en stadsexpress.

BMW F 850 GS Tekniska data: Tvåcylindrig radmotor, 853 cm³, 70 kW (95 hk) vid 8 250/min, 92 Nm vid 6 250/min, boxram av stål, vikt fulltankad 229 kg, tankrymd 15 liter, sadelhöjd från 750 till 810 mm, pris: 115 500 kr

Tio år efter att BMW presenterade de tvåcylindriga offroadmaskinerna F 650 och F 800 för första gången, blir nu de båda tvinnarna avlösta av helt nya konstruktioner – motor, ram, fjädring, allt är nytt. Vad som återstår är det faktum att F 750 och F 850 får lika stora motorer, nu med 853 kubik. Läs mer

Från Monkey till Gold Wing

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Honda CB 1000 R Tekniska data: Fyrcylindrig radmotor, 998 cm³, 107 kW (145 hk) vid 10 500/min, 104 Nm vid 8 250/min, ryggradsram i stål, vikt fulltankad 212 kg, tankrymd 16,2 liter, sadelhöjd 830 mm

Den nya Honda CB 1000 R är ett trendigt startskott för en helt ny serie. Även i dess nya upplaga står Gold Wing för något eget, samtidigt som Africa Twin Adventure Sports står för mer offroad. Super Cub och Monkey är prototyper som väntar på serietillverkning.

Läs mer

Ducati där det händer…

Vi presenterar de hetaste nyheterna inför mc-mässan i Göteborg den 25-28 januari:

Ducati. Leve Sport! Hos Ducati är det inga tomma ord, utan med en ny V4-motor kommer en riktig trosbekännelse. Till det en hel rad med Scrambler-modeller med den luftkylda 1100-kubikaren, mer slagvolym för Multistrada, och, och och…

Ducati Panigale V4 Tekniska data: Fyrcylindrig V-motor, 1103 cm³, 157,5 kW (214 hk) vid 13 000/min, 124 Nm vid 10 000/min, främre ram av lättmetall, motor bärande, vikt fulltankad 198 kg (S: 195 kg), tankrymd 16 liter, sadelhöjd 830 mm, pris: 227 900 kr (S: 286 900 kr).

I Borgo Panigale, den stadsdel i Bologna där Ducati hör hemma, har man definitivt inte legat på latsidan. Tvärtom faktiskt, där har det sedan Audi-övertagandet inte jobbats på så mycket som nu. Inte bara det att italienarna ger oss en spännande MotoGP-final mot Hondas övermakt, utan även en riktig ström av nyheter och därmed spänning inför vinterns stora mc-mässa i Göteborg (25-28 januari). Främst i ledet står naturligtvis prestigeprojektet; den nya V4:n i Panigale V4 och V4 S.
Läs mer

Datum för Nürburgring klart!


Förarkurs på Nürburgring Nordschleife (Nordslingan) – originalet! Den 29:e och 30:e augusti kör vi den legendariska förarkursen på världens vackraste och samtidigt mest krävande racerbana. Med 20,8 kilometer per varv, 73 kurvkombinationer och 300 meter höjdskillnad är det en bana för finsmakare. Och hur lär man sig köra här på säkraste, skönaste och mest underhållande sätt? Rätt gissat! Man deltar i Motorrads förarkurs.

Läs mer

Tiden går fort när man har roligt!

Så såg den ut, Sveriges nya motorcykeltidning som damp ned som en bomb i tidningshyllorna för tio år sedan. Med mottot att bara bästa kvalitet är god nog för dig som läsare.

Ledaren ur Motorrad nr 1/2018

Det föddes ur en idé om att göra ­Sveriges bästa motorcykeltidning. Redan inom tidigare mc-press jobbade vi efter principen att samordna stora tester för att få dem bättre och effektivare. Det är helt enkelt för kostsamt att göra riktiga kvalitetstidningar på små marknader som Sverige.
Nu tog vi bara hela idén en nivå högre, istället för Skandinavien siktade vi på ett Europeiskt samarbete.
Kollegorna på den tyska tidningen Motorrad och spanska Motociclismo har alltid legat längst fram när det gäller tester av motorcyklar och produkter. Och redan i första numret av svenska Motorrad körde vi Världens största mc-test AlpenMasters.
Förutom långtest av Suzuki GSX-R 1000 körde vi också TopTest av Harley V-Rod samt en spännande duell mellan Porsche 911 och Yamaha YZF R1 på Nürburgring. Förare av bilen? Ingen mindre än självaste Mikael Persbrandt. Ett riktigt fullmatat nummer. Och fler skulle följa.
Nu är det exakt tio år sedan första numret låg i tryckpressarna, vilket i och med det innebär att vi nu går in på elfte årgången av Motorrad i Sverige. Läs mer