MOTORRAD - EUROPAS STÖRSTA MOTORCYKELTIDNING NU I SVERIGE
  ANNONSÖRER 
Klicka på bild för större
Nyheter | Publicerad: 4 Apr | Johan Ahlberg
Utställning på MC-Collection - Det svenska fiaskot

Idag drar en ny utställning igång på MC-Collection i Sollentuna, som handlar om det svenska fiaskot med JB-bestyckade Apollo/Svalan-skotrar. Utställningen pågår till och med 19 maj.


År 1953 hade motortillverkaren JB, John Benson Fabriks AB Eskilstuna, flera hundra exemplar kvar av sin 128-kubiks, tvåväxlade tvåtaktsmotor. Designern Rune Monö fick då i uppdrag av JB att rita en svensk scooter med förutsättning att 128-kubikaren skulle vara drivkälla. Ett förslag togs fram som presenteras för dåtidens motorcykelfabrikanter, och till sist nappade Apollo i Värnamo och Svalan i Falun som samarbetspartner för projektet.


Framgaffel, sadel, framlykta, växelpedaler med mera skiljde produktionsmodellerna av Apollo Biet och Svalan Scooter åt. Båda började byggas år 1954, och sedan gick det raskt utför med projektet. JB-motorn överhettade något vansinnigt eftersom fläkt- och cylinderkåpa inte förmår att leda den kylande luften till cylindern. Hål borrades upp i karossen vid fläkten, utan lyckat resultat. Apollo ger upp efter 42 stycken byggda Biet. I Falun borras det ännu mer, på fri hand. Hela 1954 kämpar man ihärdigt men i början på 1955 ger också Svalan-fabriken upp. Det är slutet på vad som sedan skulle komma att kallas det Svenska fiaskot.



Artiklar & Recensioner
Motorrad digitalt!

Du kan läsa Motorrad också på iPad och andra ...

NewsFeed på Facebook

För de många hängivna Facebook-användarna har ...